Midt i blinken midt i sentrum
GOD BUTIKK: Laila Oldeide Hole i Hole Kjøtt var blant de første som forlot Kongens gate til fordel for området rundt Kiperviktorget. Butikken har aldri gått bedre enn ifjor.
Nytt

Midt i blinken midt i sentrum

Midt på 90-tallet flyttet Hole Kjøtt i Ålesund fra Kongens gate til Keiser Wilhelmsgate. Det var et sjakktrekk.

01.03.2014

- Området har tatt seg veldig opp. Det er her som er handelsområdet, sier innehaver Laila Oldeide Hole. Lukten av spekemat og andre delikatesser treffer kundene straks de kommer inn døren.

Tallene lukter også godt. I 2012 (sist tilgjenglige regnskap) hadde bedriften driftsinntekter på 13,3 millioner kroner og et overskudd før skatt på 1,1 millioner kroner. Tallene for 2013 er ikke helt klare, men Oldeide Holde sier butikken gjorde det enda bedre i 2013 enn i 2012, og hadde sitt beste år noen sinne.

Butikken har økt omsetningen hvert eneste år siden den flyttet, blant annet fordi det gradvis kom nye butikker inn i området.

- Det har blitt mer eksklusive butikker, nisjebutikker. Det gjør området mer spennende, sier Oldeide Hole.

Vil ha mer
Hun mener miksen av butikker, nærheten til Ålesund Storsenter og muligheten til å parkere i gaten er med å gjøre området ved Kiperviktorget og i Storgata til det populære handelsområdet det er blitt.

Men handel avler handel, og hun skulle gjerne hatt flere matbutikker i nabolaget.

- Jeg vil gjerne ha tilbake en fiskebutikk, og et bakeri på gateplan.

Samler seg
Utviklingen i Ålesund har flere fellestrekk med for eksempel Bergen. Området som blir oppfattet som attraktive handelsområdet er snevret inn.

I Ålesund betyr det at butikkene i stor grad har forlatt det som tidligere var den sentrale handlegaten, Kongens gate (gågaten) - med unntak av de som ligger nærmest St. Olavs plass. I stedet har de flyttet inn i Ålesund Storsenter, Kremmergården eller Løvendvoldgata, Storgata, Kippervikgata og Keiser Wilhelms gate, med storsenteret som nabo tvers over gaten. I løpet av ti minutters rolig gange rekker du å gå forbi alt som er av butikker i dette området.

Typisk overalt
- Dette er typisk overalt, sier direktør Thomas Angell i i Virke, bransje- og arbeidsgiverorganisasjonen for handels- og servicenæringene.

Drivkreftene er at det er attraktivt for butikkene samle seg der det er mange butikker fra før, fordi det skaper mer trafikk. Folk har alltid likt konsentrasjon av butikker, men grunnen til at butikkene likevel var spredt over et større område før, henger delvis sammen at befolkningen da var mindre mobil, mener Angell. Når du måtte gå til butikken for å kjøpe mat, var det en fordel at butikkene var i nærheten.

Her er du midt i
Bjørn Tore Jeppesen i Juxebox

Tøffere utenfor
- For de som ligger litt utenfor denne konsentrasjonen kan det være tøffere å overleve, sier Angell.

Han tror konsentrasjonen av handelsområdene vil fortsette, blant annet som et svar på en økende netthandel. De fysiske butikkene samler seg for å gjøre seg mer attraktive i konkurranse med nettbutikkene.

Han tror tre faktorer kan støtte opp under sentrumshandelen; kommunen må sørge for fremkommelighet, gårdeierne må ikke prise lokalene for dyrt - det kan straffe seg på lenger sikt, og handelsstanden må samarbeide om åpningstidene.

Bedre lønnsomhet
Ann-Ingeborg Mittet startet Benetton-butikk i Ålesund sentrum, flyttet til Moa og drev der i 14 år, før hun flyttet tilbake og inn i et lokale i Storgata vis a vis Ålesund storsenter. Hun kunne nok solgt mer på Moa, men lavere husleie og større frihet i driften, gjør at fortjenesten bli bedre i byen.

- Jeg sitter igjen med penger nå, sier hun.

I Storgaten og på kjøpesenteret har hun flere klesbutikker som nære naboer. Det tjener hun på.

- Du må ligge rundt her, og så må du har butikker som er relatert til deg i nærheten sier Mittet.

Opptur i ti år
Like i nabolaget, på hjørnet Storgata/KeiserWilhelmsgate driver Tine Monsen klesbutikken Chic sammen med mor og søster.

De startet i storsenteret, men flyttet hit for ti år siden.

- Vi var en av de første som etablerte oss her nede. Vi har hatt økning (i salget, red. merk) i alle de ti årene, sier Monsen.

Hun er klar på at butikken må skille seg ut.

- Det handler om å skape en nisje, det gjør at folk oppsøker oss, sier hun.

Men det handler også om kostnader.

- Vi skulle solgt ganske mye mer på Moa for å ha den samme inntjeningen som her, sier Monsen.

Tror ikke på mer bygging
Fra toppen av Grimmergården styrer Gunnar Haagensen i det familieeide Jangaard-konsernet over Ålesund storsenter. Det er han og famlien som også står bak den kommende parkeringstunnellen i Aksla, en investering på 220 millioner kroner som vil gi rundt 1000 nye parkeringsplasser. De eier også tre hoteller, Rica Parken, Rica Scandinavie og Thon Hotel Noreg.

De 65 butikkene i senteret omsatte for 410 millioner kroner ifjor. Butikkarealet er på 12.000 kvadratmeter.

Ideelt sett ville han gjerne hatt plass til en stor sports- og elektrobutikk.

- Det er det som mangler i byen, sier han.

Men en utbygging som øker størrelsen på Storsenteret er ikke mulig å få gjennomslag for, slik Haagensen vurderer det.

- Vi satser på å drive det vi driver, sier han.

Haagensen mener senteret tjener på butikkene rundt.

- Vi har prøvd å åpne oss mot gata. Det er en inngang for hver tiende meter. Når vi er i en by må vi prøve å spille på lag med byen, sier han.

Midt i blinken
Beliggenheten er et være eller ikke være mener innehaver Bjørn Tore Jeppesen i Juxebox platebar i Kipervikgata.

Han trenger å være et sted der mange går forbi.

-Her er du midt i. Du kan ikke ha noe bedre beliggenhet enn her. Ligger du en gate feil så kan det være gjort, sier Jeppesen.

Publisert: 01.03.2014 06:39

Sist oppdatert: 16.04.2024 19:51

Mer om