Milliardgevinst på kald laks
Kan kutte 15.000 trailerlass i året.
Ved å kjøle laksen ned til like under null grader - såkalt superkjøling - og holde den på det nivået under transporten kan oppdrettsnæringen kutte transportkostnadene med 1,5 milliard kroner i året, skriver forskningsbedriften Nofima i en fersk rapport.
Rapporten er laget på oppdrag for Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF).
Nofima har sett på virkningen om all laks og ørret som drettes opp i Norge kjøles ned til like under null grader, rett etter slakting.
Fiskekjøttet fryser først ved en temperatur på mellom minus 0,5 og minus 1,5 grader. Gevinsten ved å kjøle den ned nesten til fryspunktet er at den blir så kald at den ikke trenger is i fiskekassene for å holde temperaturen nede under transporten ut til kundene.
Sparer plass
Fiskekasser uten is i gjør for det første at at det blir plass til mer fisk i hver kasse, og dermed mer fisk i hver lastebil og på hvert fly. Det utgjør 15.000 sparte trailerlass i året, ifølge Nofima.
I tillegg slipper oppdrettselskapene kostnaden med å produsere is og holde den nedkjølt underveis i transporten.
Superkjøling har vært i brukt i mange år, men Nofima har beregnet gevinsten av å la all oppdrettsfisken bli superkjølt.
Sparer strøm
Å superkjøle laksen før transport, gir også sparte energikostnader, skriver Nofima i en pressemelding.
Ekstra energibruk knyttet til kjøling av tanken utgjør sju kilowattimer per tonn produsert laks. Bedriften sparer samtidig 21 kilowattimer per tonn til isproduksjon, slik at det blir en netto reduksjon i strømforbruket på 14 kilowattimer per tonn laks produsert, ifølge pressemeldingen.
Publisert: 02.12.2022 08:58
Sist oppdatert: 02.12.2022 09:08