Klippfiskakademiet jobber med å utvikle nye og lønnsomme konsepter for å få opp lønnsomheten.
- Dette er fryktelig spennende, vi skal være både misjonærer og kremmere, sier daglig leder, kokk og primus motor, Mindor Klauset. Akademiet, som startet opp i 2012, arrangerer blant annet kokkeopplevelser, eventmiddager, ulike matkurs i tillegg til å drive med formidling til barn og unge.
Klausets jobb er å få vist fram matfylket Møre og Romsdal, både fra land og sjø. Således er navnet litt misvisende, men naturlig nok er fisk og klippfisk er svært stor del av matfylket Møre og Romsdal.
- Her er både nye og gamle tradisjonelle produsenter, små og store, og innenfor både land og sjø, sier Klauset.
- Barn besøker gjerne akvariet og får dissikert fisken der. Så fileterer vi og tilbereder den her på kjøkkenet. Samtidig forteller vi om tradisjoner og om fiskerinæringa, sier Klauset.
Ofte reiser de også ut til barnehager og skoler. Prosjektet har fått støtte fra blant annet Fylkeskommunen, Fiskeridepartementet og Stiftelsen Kjell Holm.
- Her en kveld lagde vi foreksempel breiflabbkjaker og jordskokksuppe med sjøfrossen langefilet, klippfiskrygg og kastrert okse fra Haramsøya. Dette er en suksess, sier Klauset.
De har også kokketeater, og der gjestene kanskje får lære enda mer siden de kan sitte ved kjøkkenbenken og se og lære.
Generelt må man være minimum 15 personer på disse arrangementene, og alle er velkommen. Lokalene kan ta opp til hundre gjester, og har en fantastisk utsikt rett ut i havet. Klippfiskakademiet kan også benytte lokalene til akvariumet ved siden av.
Selskapet er eid av Stiftelsen Klippfiskakademiet, og stiftelsen sitt formål er å fremme norsk mat både fra sjø og land. Det er Næringsforeningen Ålesundregionen, SuRoFi, Fiskebåt og Den Norske Matfestivalen i Ålesund som står bak stiftelsen.
- Det er ikke til å stikke under en stol at det har vært en trang fødsel økonomisk, og der det har vært vanskelig å få fart på alle aktivitetene. Vi har en enorm jobb med å gjøre oss mer kjent og å øke inntektene og salget.
- Vi er et godt stykke på vei med dette. Vi har samarbeidet blant annet med Møreforsking om algeprosjektet, vi har vært på Grüne Woche og har også tatt imot mange av Sjømatrådets gjester, blant annet internasjonal presse.
- Det var en fin måte å få vist fram det de klarte å lage da. Vi kjører forøvrig også kurs for lokale kokker for å vise fram hva de gode råvarene vi har, kan brukes til.
Ifølge Klauset har de også et ønske og en ambisjon om å være en støtte for lokale produsenter og maten de produserer.
- Det er imidlertid ikke enkelt å gå fra å utvikle et produkt i småskala til å oppskalere det til en industriell produksjon, da må det alltid bli mange kompromiss.
- For eksempel er det kjekt å vise fram den levende fisken til mange utlendinger. Brasilianerne har jo ikke sett klippfisken som levende torsk med hode før, sier han.
Klauset og Klippfiskakademiet har mange ideer framover.
- Men vi må først få opp å stå det vi nå er i gang med, og vi må skynde oss forsiktig, sier han.
- Dette er fryktelig spennende, vi skal være både misjonærer og kremmere, sier daglig leder, kokk og primus motor, Mindor Klauset. Akademiet, som startet opp i 2012, arrangerer blant annet kokkeopplevelser, eventmiddager, ulike matkurs i tillegg til å drive med formidling til barn og unge.
Klausets jobb er å få vist fram matfylket Møre og Romsdal, både fra land og sjø. Således er navnet litt misvisende, men naturlig nok er fisk og klippfisk er svært stor del av matfylket Møre og Romsdal.
- Her er både nye og gamle tradisjonelle produsenter, små og store, og innenfor både land og sjø, sier Klauset.
Formidling til barn og unge
Et viktig område for Klippfiskakademiet, er å drive formidling til barn og unge. Prosjeket " Fra fjord til bord" er i samarbeid med Atlanterhavsparken - Ålesund Akvarium, førskolelærere og lære i grunn- og videregående skole. Hensikten med prosjektet er å praktisk og teoretisk følge lokale råvarer fra fjord og jord til bord.- Barn besøker gjerne akvariet og får dissikert fisken der. Så fileterer vi og tilbereder den her på kjøkkenet. Samtidig forteller vi om tradisjoner og om fiskerinæringa, sier Klauset.
Ofte reiser de også ut til barnehager og skoler. Prosjektet har fått støtte fra blant annet Fylkeskommunen, Fiskeridepartementet og Stiftelsen Kjell Holm.
Kokkekurs og kokketeater
Klippfiskakademiet driver også med kokkekurs for voksne, både individuelle og der man som gruppe også kan ha et sosialt arrangement.- Her en kveld lagde vi foreksempel breiflabbkjaker og jordskokksuppe med sjøfrossen langefilet, klippfiskrygg og kastrert okse fra Haramsøya. Dette er en suksess, sier Klauset.
De har også kokketeater, og der gjestene kanskje får lære enda mer siden de kan sitte ved kjøkkenbenken og se og lære.
Mye fenger gjestene
- Vi har også spesielle eventer med catering, som er stunt med spesiell mat. Dette er noe som fenger gjestene. Og i tillegg har vi tradisjonelle selskap, der gjestene kommer rett til bords. Da blir det mat fra vårt område selvfølgelig, og det blir følgelig ikke scampi.Generelt må man være minimum 15 personer på disse arrangementene, og alle er velkommen. Lokalene kan ta opp til hundre gjester, og har en fantastisk utsikt rett ut i havet. Klippfiskakademiet kan også benytte lokalene til akvariumet ved siden av.
Trang fødsel og hårete mål
Når det gjelder økonomien, skal Klippfiskakademiet gå i pluss for å kunne utvikle seg videre. Men målet er ikke å tjene mest mulig penger.Selskapet er eid av Stiftelsen Klippfiskakademiet, og stiftelsen sitt formål er å fremme norsk mat både fra sjø og land. Det er Næringsforeningen Ålesundregionen, SuRoFi, Fiskebåt og Den Norske Matfestivalen i Ålesund som står bak stiftelsen.
- Det er ikke til å stikke under en stol at det har vært en trang fødsel økonomisk, og der det har vært vanskelig å få fart på alle aktivitetene. Vi har en enorm jobb med å gjøre oss mer kjent og å øke inntektene og salget.
Matkultursenter i fylket
Ifølge Klauset er ambisjonen å være et matkultursenter for hele fylket.- Vi er et godt stykke på vei med dette. Vi har samarbeidet blant annet med Møreforsking om algeprosjektet, vi har vært på Grüne Woche og har også tatt imot mange av Sjømatrådets gjester, blant annet internasjonal presse.
Vise fram råvarer og støtte lokale produsenter
Når Klippfiskakademiet sammen med Møreforsking skulle se på hva tang kan brukes til, trommet de sammen mange gode kokker.- Det var en fin måte å få vist fram det de klarte å lage da. Vi kjører forøvrig også kurs for lokale kokker for å vise fram hva de gode råvarene vi har, kan brukes til.
Ifølge Klauset har de også et ønske og en ambisjon om å være en støtte for lokale produsenter og maten de produserer.
- Det er imidlertid ikke enkelt å gå fra å utvikle et produkt i småskala til å oppskalere det til en industriell produksjon, da må det alltid bli mange kompromiss.
Samarbeider med flere
De samarbeider også med Atlanterhavsparken - Ålesund Akvarium.- For eksempel er det kjekt å vise fram den levende fisken til mange utlendinger. Brasilianerne har jo ikke sett klippfisken som levende torsk med hode før, sier han.
Klauset og Klippfiskakademiet har mange ideer framover.
- Men vi må først få opp å stå det vi nå er i gang med, og vi må skynde oss forsiktig, sier han.
Det har vært en trang fødsel økonomisk
Publisert: 10.10.2015 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:47