Hva går jobben din ut på?
– Som kaptein har jeg ansvaret for sikkerheten til båt og mannskap, men mye av jobben er administrasjon. Jeg vil anslå at 70 – 80 prosent av tiden går til rapportskriving og møtevirksomhet. Jeg har også et tett samarbeid med maskinssjef og overstyrmann om vedlikeholdet av skipet og hva vi skal jobbe med,
På Ramform Titan er det alltid 25 maritimt ansatte om bord, men inkludert seismikkansatte blir det ofte 40 – 50 ekstra. Stort sett de samme. Selv om det er hyggelig med litt nytt blod innimellom, prøver vi å få til en fast stamme. Det gir et større eierforhold til båten, og vi ser at de tar bedre vare på fartøyet og utstyret om bord.
Hvordan fikk du interessen for det maritime?
– Det var liksom ikke noe alternativ. Jeg vokste opp i sjøkanten, og det lå i slekta. Allerede på barneskolen bestemte jeg meg for å bli fisker. Først ble jeg skipper på fiskebåt her hjemme, så jobbet jeg flere år med fiskeri i Alaska og Argentina, før oljeindustrien tok meg.
Hvor lenge har du arbeidet i rederiet?
– Siden høsten 1998 har jeg, kun avbrutt av noen år som landkrabbe, vært hos PGS. Siden jeg aldri hadde jobbet på land før, måtte det testes ut med noen år innen fiskeri og salg. Det var en interessant jobb, men det funket ikke. Jeg måtte tilbake på sjøen, og var så heldig at jeg fikk komme ut igjen.
Les også:
Er det stor forskjell mellom fisk og seismikk for en kaptein?
– I fiskeri har du mye mer ansvar for at turen blir suksessfull, ved å komme tilbake med full fangst. I seismikk har man ansvar for sikkerhet og utførelse, men ikke for resultatet av operasjonen som sådan. Det er litt mer avslappende, og passer en mann i min alder.
Beskriv en vanlig arbeidsdag:
– Som kaptein har jeg ikke faste vakttider. Jeg vil likevel tidlig opp, helst i seks-tiden, alt etter hvor vi er i verden. Er vi langt øst, prøver jeg å stå ekstra tidlig opp for å få med mest mulig av kontortiden i Oslo. Arbeidsdagen består av mye papirarbeid, og mailboksen er som regel full hver morgen.
Når vi er i produksjon, er det møter med klienter, og før vi starter opp en jobb, er det alltid planlegging med alle involverte.
Hvordan er det å være sjef på et slik skip?
– Jeg synes dette er det ultimate seismikkskipet, og jeg er stolt av tilliten PGS viser meg med å få være kaptein om bord. Bredden gjør også at vi har veldig god dekksplass for alt seismisk utstyr, samt at Titan er utrolig fin i sjøen. Hun har et helt annet rullemønster enn mange andre. Skipet er stabilt og slingrer minimalt.
Video:
Aller best liker jeg å arbeide og manøvrere båten, slik vi må når vi for eksempel skal til og fra kai. Da får vi også merke at skipet er så bredt, og vi bør ha litt god margin. Disse båtene er litt spesielle å manøvrere, men til og fra kai manøvrerer vi fra brovingene hvor det er god oversikt.
I sjøen går mesteparten av seg selv, selv om det er en egen følelse å kunne operere med så mye krefter. Det er spennende når vi tester grensene til det ytterste i operasjon.
Vi prøver også ut nye prosjekter på simulatoren PGS har bygd opp i Vestfold. Da kan vi simulere i forkant hvordan ting kan løses hvis noe skjer. Det er noe som heter at “kjedelig seismikk er god seismikk”, så når vi kjeder oss, går alt etter planen. Satt på spissen, så kjeder vi oss mye.
Er du fornøyd med lønnen?
– Jeg kan absolutt ikke klage. Vi følger tariff og litt til. Der synes jeg PGS er en ryddig og grei arbeidsgiver.
Er du omgangsvenn med noen av kollegene dine?
– Ja, det er jeg. Men vi bor litt langt fra hverandre, så det blir ofte at vi bare kan snakkes på telefon.
Les også:
Hva er det beste med jobben din?
– Fritiden! Jeg har “dobbel sommerferie” hver sjette uke, når vi går seks uker på og seks uker av. Jeg koser meg på båten, og har en flott arbeidsgiver og kolleger, men når man blir litt eldre setter man pris på å komme hjem. Jeg har kone, barn og barnebarn, så det er fullt kjør i friperiodene.
Og det verste?
– Det mest utfordrende er personellbehandling. Ansvaret for å ta vanskelige avgjørelser eller håndtere personlige problemer blant mannskapet. Det tror jeg mange er enig med meg i.
Les også:
Hvis du skulle hatt et annet yrke, hva ville du valgt?
– Jeg kunne gjerne ha jobbet i Havforskningen. Ikke nødvendigvis som forsker, aller helst på dekk. Jeg er glad i jobbe med trål og liker å bruke kroppen. Jeg er oppvokst på en liten bondegård, så jeg ser også at det kan bli noe i den retning.
– Som kaptein har jeg ansvaret for sikkerheten til båt og mannskap, men mye av jobben er administrasjon. Jeg vil anslå at 70 – 80 prosent av tiden går til rapportskriving og møtevirksomhet. Jeg har også et tett samarbeid med maskinssjef og overstyrmann om vedlikeholdet av skipet og hva vi skal jobbe med,
På Ramform Titan er det alltid 25 maritimt ansatte om bord, men inkludert seismikkansatte blir det ofte 40 – 50 ekstra. Stort sett de samme. Selv om det er hyggelig med litt nytt blod innimellom, prøver vi å få til en fast stamme. Det gir et større eierforhold til båten, og vi ser at de tar bedre vare på fartøyet og utstyret om bord.
Hvordan fikk du interessen for det maritime?
– Det var liksom ikke noe alternativ. Jeg vokste opp i sjøkanten, og det lå i slekta. Allerede på barneskolen bestemte jeg meg for å bli fisker. Først ble jeg skipper på fiskebåt her hjemme, så jobbet jeg flere år med fiskeri i Alaska og Argentina, før oljeindustrien tok meg.
Hvor lenge har du arbeidet i rederiet?
– Siden høsten 1998 har jeg, kun avbrutt av noen år som landkrabbe, vært hos PGS. Siden jeg aldri hadde jobbet på land før, måtte det testes ut med noen år innen fiskeri og salg. Det var en interessant jobb, men det funket ikke. Jeg måtte tilbake på sjøen, og var så heldig at jeg fikk komme ut igjen.
Les også:
Er det stor forskjell mellom fisk og seismikk for en kaptein?
– I fiskeri har du mye mer ansvar for at turen blir suksessfull, ved å komme tilbake med full fangst. I seismikk har man ansvar for sikkerhet og utførelse, men ikke for resultatet av operasjonen som sådan. Det er litt mer avslappende, og passer en mann i min alder.
Beskriv en vanlig arbeidsdag:
– Som kaptein har jeg ikke faste vakttider. Jeg vil likevel tidlig opp, helst i seks-tiden, alt etter hvor vi er i verden. Er vi langt øst, prøver jeg å stå ekstra tidlig opp for å få med mest mulig av kontortiden i Oslo. Arbeidsdagen består av mye papirarbeid, og mailboksen er som regel full hver morgen.
Når vi er i produksjon, er det møter med klienter, og før vi starter opp en jobb, er det alltid planlegging med alle involverte.
Hvordan er det å være sjef på et slik skip?
– Jeg synes dette er det ultimate seismikkskipet, og jeg er stolt av tilliten PGS viser meg med å få være kaptein om bord. Bredden gjør også at vi har veldig god dekksplass for alt seismisk utstyr, samt at Titan er utrolig fin i sjøen. Hun har et helt annet rullemønster enn mange andre. Skipet er stabilt og slingrer minimalt.
Video:
Aller best liker jeg å arbeide og manøvrere båten, slik vi må når vi for eksempel skal til og fra kai. Da får vi også merke at skipet er så bredt, og vi bør ha litt god margin. Disse båtene er litt spesielle å manøvrere, men til og fra kai manøvrerer vi fra brovingene hvor det er god oversikt.
I sjøen går mesteparten av seg selv, selv om det er en egen følelse å kunne operere med så mye krefter. Det er spennende når vi tester grensene til det ytterste i operasjon.
Vi prøver også ut nye prosjekter på simulatoren PGS har bygd opp i Vestfold. Da kan vi simulere i forkant hvordan ting kan løses hvis noe skjer. Det er noe som heter at “kjedelig seismikk er god seismikk”, så når vi kjeder oss, går alt etter planen. Satt på spissen, så kjeder vi oss mye.
Er du fornøyd med lønnen?
– Jeg kan absolutt ikke klage. Vi følger tariff og litt til. Der synes jeg PGS er en ryddig og grei arbeidsgiver.
Er du omgangsvenn med noen av kollegene dine?
– Ja, det er jeg. Men vi bor litt langt fra hverandre, så det blir ofte at vi bare kan snakkes på telefon.
Les også:
Hva er det beste med jobben din?
– Fritiden! Jeg har “dobbel sommerferie” hver sjette uke, når vi går seks uker på og seks uker av. Jeg koser meg på båten, og har en flott arbeidsgiver og kolleger, men når man blir litt eldre setter man pris på å komme hjem. Jeg har kone, barn og barnebarn, så det er fullt kjør i friperiodene.
Og det verste?
– Det mest utfordrende er personellbehandling. Ansvaret for å ta vanskelige avgjørelser eller håndtere personlige problemer blant mannskapet. Det tror jeg mange er enig med meg i.
Les også:
Hvis du skulle hatt et annet yrke, hva ville du valgt?
– Jeg kunne gjerne ha jobbet i Havforskningen. Ikke nødvendigvis som forsker, aller helst på dekk. Jeg er glad i jobbe med trål og liker å bruke kroppen. Jeg er oppvokst på en liten bondegård, så jeg ser også at det kan bli noe i den retning.
Jeg måtte tilbake på sjøen, og var så heldig at jeg fikk komme ut igjen
Publisert: 24.10.2016 08:59
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:02