Møreaksenkryssinga illustrasjon
Illustrasjon: Rambøll
Nytt

Ny rapport: - Møreaksen best

Konsulentrapport parkerer Romsdalsaksen som alternativ for å krysse fjorden med ny E39.

Marius Rosbach
02.12.2021

En ny rapport bekrefter tidligere utredninger om kryssing av Romsdalsfjorden, og anbefaler Møreaksen som det beste alternativet.

Det er konklusjonen i en utredning Statens vegvesen omtaler i en pressemelding torsdag. Det betyr at vegvesenet vil jobbe videre med Møreaksen i tråd med det som er vedtatt i Nasjonal Transportplan.

Bestilte ekstrautredning
Det var tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide som i høst ga Norconsult oppdraget med å utrede undersjøiske løsninger for Romsdalsaksen.

- Når det gjelder de viktigste virkningene og kostnadene så viser denne utredningen samme forhold mellom Møreaksen og Romsdalsaksen som konseptvalgutredningen i 2011 og tilleggsutredningen fra 2019, sier avdelingsdirektør Grethe Vikane i Statens vegvesen i meldinga.

Størst trafikantnytte av Møreaksen
Alternativet K5a2 skiller seg ut som det beste alternativet på Romsdalsaksen, men er likevel ikke et bedre alternativ enn Møreaksen, konkluderer vegvesenet.

- Når alternativ K5a2 så sammenlignes med Møreaksen (K2), som krysser fjorden lenger vest, ser vi at Romsdalsaksen har lavere pris, kortere reiseavstand på strekningen Ålesund-Bergsøya og Åndalsnes-Molde, og bedre CO2-regnskap, samt samlet netto nytte. Møreaksen gir kortest reisetid Ålesund-Molde, bidrar mest til å utvide bo- og arbeidsmarkedsregionene, og gir størst trafikantnytte for brukerne av veien, uttaler Vikane.

Når fylkeskommunens prosjekt med fastlandsforbindelse til Gossen er med i regnestykket skårer Møreaksen også best på netto nytte og netto nytte pr. budsjettkrone, det som gjerne omtales som samfunnsøkonomisk lønnsomhet, ifølge utredningen (ekstern lenke til pdf).

Publisert: 02.12.2021 16:18

Sist oppdatert: 03.12.2021 01:11

Mer om