Mykle
MYKLEBUST: Torsdag ettermiddag gikk Richard With fra Bergen etter å ha vært gjennom en omfattende oppgradering på Myklebust. Foto: Hurtigruten
Nytt

Oppgradert for 300 millioner

På første seilas etter å ha blitt oppgradert for 300 millioner kroner ved Myklebust Verft.

22.09.2022

Om bord er blant anna nye motorer og store batteripakker.

- Dette er blant de største grønne oppgraderingene av sin art i Europa, og den største i Hurtigrutens historie. Når «nye» Richard With nå er tilbake i rute som vårt første hybridskip, kan gjester lange hele kysten seile på et mer stillegående, teknisk toppmoderne og mer miljøvennlig skip, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge, i en pressemelding.

Investerer 1 milliard kroner
Som en del av arbeidet med å gjøre sin skipsflåte mer bærekraftig, vil Hurtigruten Norge investere over 1 milliard kroner i grønne oppgraderinger av alle syv skip i kystruten. Oppgraderingene kutter CO2-utslippene fra Hurtigruten Norges skip med 25% og NOx med hele 80%.

MS Richard With har blitt oppgradert for 300 millioner kroner. Under oppholdet på Myklebust verft er det gjort en rekke oppgraderinger, som splitter nye norskbygde motorer, store batteripakker, energieffektiviseringer og ny moderne bro.

- Det at vi har oppgradert skipet på Myklebust verft, og brukt så mye norsk teknologi som mulig, er helt bevisst. Hurtigruten Norge har vært en lokal verdiskaper i 130 år, og det skal vi fortsette med, forteller Felin.

Richard With grunnstøtte i Steinsundet i Solund 5. august, og gikk da for egen maskin tilbake til Myklebust.

Skipet har en kapasitet på 590 passasjerer. Det er 122 meter langt og 23 meter breitt og blei bygt i 1993.

Hybridskip
Hurtigruten opplyser at de grønne oppgraderingene av MS Richard With inkluderer:

  • Konvertering til hybridskip med to store batteripakker (med total kapasitet på 2240 kWh), og nye norskproduserte motorer som reduserer CO2-utslipp betydelig og gir økt sikkerhet.
  • SCR-systemer som kutter NOx-utslipp med 80 prosent.
  • Ny, moderne bro.
  • Nye kontrollrom og energistyringssystemer.
  • Nye propellblader, baug, gir, hybride akselgeneratorer og kontrollsystemer for å minimere energibruk.
  • Optimalisering av skrog for å minimere vannmotstand.
  • Nye eksoskjeler for å forbedre varmegjenvinning fra hovedmotorer og dermed redusert energibruk.
  • Oppsvingbar Azimuth-thruster
  • Toppmoderne anlegg for behandling av avløpsvann for å redusere forurensing til sjø.

Publisert: 22.09.2022 17:59

Sist oppdatert: 23.09.2022 03:08

Mer om