Planlegger ungdomsserie fra A Alesund
UNG ÅLESUNDBEDRIFT: Slik presenterer LD Studio sine seks ansatte seg - f.v. bak Tor Søvik og Margaryta Grynko - f.v. midtre rad Patrick Kristiansen, Ann Sylvia Deocariza og Georg Deocariza - f.v. framme Nicola Barnes og Georg Deocariza (!).
Nytt

Planlegger ungdomsserie fra Ålesund

Til daglig er det nystarta LD Studio et ungt markedsføringsbyrå, men det egentlige målet er langt mer ambisiøst.

Marius Rosbach
09.01.2021

Det er ikke helt enkelt å forklare i en håndvending hva ålesund-selskapet LD Studio driver med. Selskapet som ble startet i 2019 er registrert som produsenter av film, video og fjernsyn, men driver også som markedsføringsbyrå som særlig har spesialisert seg på å kommunisere med unge folk.

– Vi jobber med alt fra strategi via produksjon og publisering. Fellestrekkene er at vi bruker vi film, bilde og lyd, til å røre ved mennesker, forteller gründer og kreativ leder Georg Deocariza til NETT NO.

Rederi-dokumentar og filmskole for unge

Per i dag har seks personer i alderen 19 til 26 år levebrødet sitt i LD Studio. Basen er i Nedre Strandgata i Ålesund sentrum.

De har allerede skaffet seg en del faste kunder i og utenfor regionen. Variasjonen i oppdragene er stor, fra å hjelpe en videregående skole i Trondheim til å lansere Norges første bærekraftslinje, til å samarbeide med Hessa skole slik at elevene får lage podcast.

Et annet prosjekt som har vist seg å være veldig populært, er filmskole for unge ålesundere i samarbeid med Ålesund kulturskole, fylkeskommunen og Sparebanken Møre. De har også laget en dokumentar i flere deler om rederiet Nordnes sin bygging av trålaren Nordbas ved Kleven-verftet.

– Vi føler at vi har kommet et godt stykke på vei etter halvannet år i «gamet», og at vi kan tilby folk en god arbeidsplass, forteller Deocariza.

Vil selge til strømmeplattform

Samtidig er de unge gründerne kommet såpass langt i arbeidet med sitt egentlige langsiktige mål, at de klare til å fortelle om planen for en dramaserie for ungdom fra Ålesund.

– Vi har en femårs-visjon om å skrive et ungdomsdrama som skal bli en serie med tv-episoder. Den skal produseres i Ålesund og handlingen skal utspille seg her i byen. Målet er å selge serien til en større innholdsplattform som Netflix eller Dplay, forteller Deocariza.

Gründeren er klar over at det er et ambisiøst mål de har satt seg.

– Vi er klar over at vi sikter høyt, men vi har flere ganger vist at vi klarer å gjennomføre det vi har lyst til. Vi går inn i dette prosjektet med et utgangspunkt om at tidene har forandret seg, og at det ikke lenger er behov for å involvere en rekke selskap og titalls millioner kroner for å realisere en slik serie, forklarer han.

Spiller på lokale krefter

Finansiering må likevel på plass. Den kreative lederen forteller at de vil invitere med seg investorer inn i arbeidet med serien.

Dagens budsjettanslag ligger på mellom fire og sju millioner kroner.

Deocariza mener noe av nøkkelen til å lykkes vil være å samarbeide med lokale krefter. Han peker på at ingenting av det de har gjort så langt er tilfeldig. Filmskolen som nå er inne i sin andre runde med full oppslutning - og har over 30 barn på venteliste, er bare ett eksempel.

– Det er selvsagt gøy og inspirerende å jobbe med filmskolen, men det handler også om at det gir oss muligheten til å finne dyktige unge folk i lokalmiljøet. Vi tenker å bruke lokale skuespillere, og handlingen skal foregå i en butikk som skal være i lokalene våre i sentrum, forteller han.

Serien skal foregå noen år fram i tid og handle om en gruppe videregående-elever, som åpner Norges første butikk helt uten emballasje.

– Om vi klarer å realisere tv-serien, tror vi det samtidig kan være med å åpne mulighetene for mange dyktige folk i regionen, sier den kreative lederen.

Bymiljøet og landskapet er viktig

Deocariza kommer fra Vestnes, og eier selskapet med kona Ann Sylvia Deocariza fra Spjelkavika. Han forteller at de hadde en klar målsetting da de flyttet tilbake til Nordvestlandet, etter å ha vært mye ute og reist.

– Vi har en flat struktur og vil være et selskap som opererer litt annerledes enn de fleste, kall det gjerne en kombinasjon av et aksjeselskap og et kollektiv.

At de havnet i Ålesund, var helt bevisst. Deocariza påpeker at bymiljøet i Ålesund og naturen rundt gir fantastiske muligheter til å iscenesette fortellinger. At de er ivrige friluftentusiaster som gjerne jobber seint eller tidlig, for å få en tur på ski eller surfebrett midt på dagen, er også et solid trekkplaster.

– Vi så samtidig at det var et åpent rom i markedet i Ålesund, mellom de mer tradisjonelle designbyråene og filmbransjen, forklarer han.

– Gir folk mye ansvar

I dette rommet vil LD Studio tilby jobb til flere unge i bransjen, som ikke i første rekke er fristet av høy lønn.

– Vi kan ikke skryte på oss topplønner, men vi har stor frihet i arbeidshverdagen og folk blir del av et kollektiv som kan by på spennende utfordringer. Vi vil både være en arbeidsplass for de som vil bli i regionen, og yngre folk som kanskje vil ha relevant yrkeserfaring, forteller Deocariza.

Den siste som ble ansatt er 19 år, og nettopp ferdig med videregående skole. Av de seks ansatte ellers, har tre av dem kommet flyttende fra andre kanter av landet. Noen ansatte har sin styrke i det grafiske, mens andre har filmproduksjon som spesialfelt. I fellesskap inkluderer det de fleste kunstneriske uttrykk.

– Vi jobber prosjektbasert og gir folk mye ansvar. Alternativet for mange unge er kanskje en jobb i butikk eller kafe. For mange 22-åringer tror jeg det vil være mer spennende å få jobbe med kreative utfordringer hver dag, avslutter han.

Les også:Designstudio med opptur i kriseår
Rekordmange gründerar - dette er fellene du bør unngå
Rask vekst for kommunikasjonselskap
Fyrverkeriet som skal fronte Pir

Vi går inn i dette prosjektet med et utgangspunkt om at tidene har forandret seg, og at det ikke lenger er behov for å involvere en rekke selskap og titalls millioner kroner for å realisere en slik serie

Publisert: 09.01.2021 05:55

Sist oppdatert: 12.05.2021 13:47