Nakstad Enova
HYDROGENSTØTTE: Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova, mener at maritim næring har en unik mulighet til å ta i bruk hydrogen. Foto: Enova
Nytt

Enova med støtte til maritim hydrogensatsing

Vil også ha fart i utbyggingen av hydrogenknutepunkt langs kysten.

23.06.2021

Enova tilbyr nå støtte til utredning av prosjekter som skal produsere hydrogen fra fornybar kraft til bruk i maritim transport.

Videre skal forprosjektstøtten bidra til å etablere knutepunkter for hydrogenproduksjon langs kysten.

- Dette er et godt bidrag til målsetningene i regjeringens hydrogenveikart. Hydrogen er blant nullutslippsløsningene som må tas i bruk om vi skal nå ambisjonen om å halvere utslippene fra skipsfarten innen 2030. Det forutsetter utslippsfri produksjon av hydrogen og infrastruktur for distribusjon.

- Jeg håper forprosjektstøtten vil bidra til å utvikle og modne mange gode prosjekter som kan bidra til å sette fart på den nødvendige utviklingen, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V), i en pressemelding.

- Unik mulighet
Enova viser til at hydrogen er en energibærer som kan bli viktig for avkarbonisering av transport og industri i Norge. For å bidra til teknologiutvikling og demonstrasjon av teknologi som tar hydrogen i bruk, må hydrogen produsert uten eller med svært lave utslipp være tilgjengelig til en kostnad som de første brukerne kan bære.

Særlig i maritim sektor mener Enova at Norge har en unik mulighet til å bidra til omstillingen, og norske bedrifter og innovasjonsmiljøer ligger i front globalt med å ta i bruk hydrogen eller andre hydrogenbærere som drivstoff på skip.

- Maritim transport har et stort potensial for å ta i bruk hydrogen. Nå vil vi legge til rette for pilotering og demonstrasjon av hydrogenteknologi i sluttbrukerleddet gjennom å gjøre utslippsfritt hydrogen tilgjengelig som drivstoff i denne sektoren.

- Slik vil vi bidra til videre teknologiutvikling samt reduserte kostnader og barrierer for de som ønsker å ta i bruk hydrogen for å redusere sine utslipp til sjøs, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova, i pressmeldingen.

Hydrogen er blant nullutslippsløsningene som må tas i bruk om vi skal nå ambisjonen om å halvere utslippene fra skipsfarten innen 2030
Sveinung Rotevatn

Maritimt fokus
Forprosjektstøtten skal bidra til å modne knutepunktprosjekter som ved realisering skal gi kostnadseffektiv hydrogenproduksjon fra fornybar kraft. Hydrogenet skal primært gjøres offentlig tilgjengelig for maritime transportformål i Norge, men det kan gjerne tilrettelegges for flerbruk med andre sektorer.

- Denne støtten retter seg primært mot salg av hydrogen til markedet i maritim sektor, men vi er åpne for at prosjektene også kan selge hydrogen til brukere innen andre sektorer, som landtransport eller industrien, sier Nakstad.

Konkurranse om hydrogenknutepunkt
Støtten skal også bidra til bedre samhandling mellom aktører i verdikjeden.

- Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet. Den reisen skjer raskest om vi samarbeider og deler den kunnskapen vi opparbeider oss gjennom ulike teknologiprosjekt, sier Nakstad.

Enova opplyser at man kan søke om opptil en million kroner i støtte, og søknadsfristen er satt til 15. september.

I kjølvannet av forprosjektstøtten, planlegges det en utlysning arrangert som en konkurranse for investeringsstøtte til hydrogenknutepunkter for maritim sektor. Konkurransen skal etter planen lanseres i løpet av høsten og med en søknadsfrist i løpet av våren 2022.

Her forventer Enova hard konkurranse om midlene.

Publisert: 23.06.2021 09:29

Sist oppdatert: 23.06.2021 10:36

Mer om