Rem offshore ny kontrakt signering Vard foto Rem
NY KONTRAKT: Fra venstre: finans- og administrasjonssjef Nils-Christan Nørvåg, styreleder Åge Remøy og rederisjef Lars Conradi Andersen (alle Rem Offshore) sammen med Cathrine K. Marti og Runar Vågnes som er senior vice president sales & marketing i Vard. Foto: Rem Offshore
Nytt

Rem bestiller nok et skip fra Vard

Herøy-rederiet med ny bestilling kort tid etter de fikk levert nytt vindskip fra konsernet.

Marius Rosbach
18.07.2024

Rem Offshore har bestilt et nytt skip som skal bygges ved Vard sitt verft i Vietnam. Skipet blir av samme type som Rem Power og Rem Wind, som ble levert i fjor og i år.

Det siste skipet skal leveres i slutten av 2026, blir det opplyst i en pressemeldinga verftskonsernet.

I et intervju med Nett No sier Rem Offshore-sjef at de gjerne vil ha flere skip - men at de i første omgang skal bemanne opp organisasjonen på land og til sjøs.

Rem offshore Vard illustrasjon Vard 11
VARD DESIGN: De 85 meter lange og 19,5 meter breie skipene er spesialbygd for offshore vindmarkedet og designet av Vard i Ålesund. Illustrasjon: Vard

Leverer mye utstyr om bord
Om bord blir det betydelig med utstyr fra Vard-konsernet som Seaq-broen med sitt integrerte system. I tillegg blir det utstyr og systemer om bord fra blant andre Kongsberg Maritime, Mare Safety og Metizoft.

– Vi ønsker Rem Offshore velkommen tilbake til Vard og ser frem til et nok et godt samarbeid, uttaler Vard-sjef Cathrine K. Marti i meldinga.

Også det tredje skipet får et dieselelektrisk og batterihybrid fremdriftssystem. Om bord er det lugarer for opptil 120 personer, inkludert 93 vindmølleteknikere og et mannskap inntil 27 personer.

Bakgrunn om skipene:

Fikk nylig overlevert nytt skip
Rem Offshore-flåten består nå av 13 PSV-er, to subseaskip, ett seismikkskip, i tillegg til deleierskapet i det som så langt er tre skip til vindkraftindustrien. Rederiet har også bestilt et kombinert offshore og vindskip ved Myklebust Verft.

Seinest i april fikk de levert Rem Wind som skulle rett i arbeid for den tyske energikjempen RWE. Det er et søsterskip til Rem Power som ble levert fra Vard-verftet i Søviknes i fjor.

– Disse skipene ble utviklet og bygget i tett og godt samarbeid mellom oss og Vard, og det er helt naturlig for oss å returnere til Vard når vi nå vil utvide flåten med en ny CSOV, uttaler Rem Offshore-sjef Lars Conradi Andersen i meldinga.

Publisert: 18.07.2024 12:54

Sist oppdatert: 18.07.2024 16:32

Mer om