Ser maalstreken for fileterings revolusjon
85 PROSENT: Fiskeindustrien er 85 prosent på vei mot målet om å kunne drive makrellfiletering i Norge, mener teknisk direktør Arnt-Ove Kolås i Pelagia.
Nytt

Ser målstreken for fileterings-revolusjon

Innen to- tre år har fiskerinæringen funnet løsningen for å gjøre storstilt makrellfiletering i Norge lønnsom, mener teknisk direktør Arnt-Ove Kolås i Pelagia.

05.09.2019
Pelagia har bygget et pilotanlegg for automatisk filetering av makrell i sin fabrikk i Selje, som en del av fiskerinæringens satsing på at minst 25 prosent av norsk makrell skal fileteres i Norge.
Per i dag er vi 85 prosent på vei mot målet, sa Kolås da han presenterte status for prosjektet på arrangementet Pelagisk Arena i Ålesund i dag.
Utgangspunktet for "Pelagisk løft", som prosjektet heter, involverer blant annet utstyrsleverandørene MMC First Process og Optimar, i tillegg til Pelagia og flere andre fiskeindustribedrifter og finansiering fra Fiskeri og havbruksnæringens forskningsfond.

Flaskehalser

Per i dag er det fire flaskehalser som må åpnes for å komme helt i mål, etter Kolås sin vurdering:
Å automatisere fjerning av bein i fiskekjøttet.Å redusere antallet folk som må til i produksjonslinjen.Å gjøre den automatiserte produksjonen raskere.Å sortere og bearbeider filetet for å lage mer kundetilpassede produkter.
Innen to-tre år er det realistisk å ha åpnet opp disse flaskehalsene i tilstrekkelig grad til å gjøre filterering i Norge konkurransedyktig med filtetering i lavkostland, mener Kolås.

Gevinst

Filetering i Norge sparer næringen transportkostnader ved at bare filetene sende ut av landet. Samtidig kan restråsstoffet bearbeides her i landet. Det er sparte transportkostnader, sammen med bearbeiding av restråstoffet som gjør at det vil gi en gevinst å filetere i Norge i stedet for å sende makrellen hel ut av landet.
Utviklingsprosjektet "Pelagisk løft" ble startet i 2015, med mål om at 25 prosent av makrellen som går til Asia bli filetert i Norge i 2020.
2020 nås ikke, men Kolås mener det bare er snakk om en forsinkelse, og at målet kan nås i 2025.

Publisert: 05.09.2019 15:03

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:39