Susteni Per Arne Jarnes Jan Ove Kleppe Arild Hatløy
NYTT TEKNOLOGISELSKAP: Per Arne Jarnes (f.v.), Jan Ove Kleppe og Arild Hatløy er tre av fire ansatte i Susteni så langt. Selskapet skal hjelpe redere til gjøre gode klimavalg for skip med dieselmotorer. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Skal hjelpe rederne til gode klimavalg

Tidligere Marin Teknikk-ansatte med nytt teknologiselskap. Har sikret første kontrakt med lokalt rederi.

Marius Rosbach
06.03.2023

Teknologiselskapet Susteni har sett dagens lys i Ulsteinvik, og satser mot markedet for maritim energiøkonomisering.

- Vi tror at de som evner å tilpasse seg nye krav om bærekraft i en tidlig fase vil være vinnerne i det lange løp. Mange har ikke tatt det inn over seg hva det innebærer, og vil få seg noen kjedelige overraskelser, sier daglig leder Arild Hatløy til NETT NO.

Sikter først mot ombyggingsmarkedet
Enkelt sagt skal selskapet hjelpe redere og skipseiere med å ta gode klimavalg for sine fartøy. De har to hovedmål for kundene sine – at de skal oppnå mindre klimautslipp og redusert forbruk av drivstoff.

– Den rollen som vi tar nå, er det få som tatt så langt, sier Hatløy.

Selskapet skal også hjelpe til med alt fra design, dokumentasjon og klassing, til prosjektledelse.

I første omgang sikter de seg inn mot ombyggingsmarkedet. Selskapet støtter seg til undersøkelser som viser at opptil sju av ti større skip har behov for en form for oppgradering innen 2030, som følge av nye krav både til utslipp og dokumentasjon.

Avanserte analyser
Ved hjelp av avanserte analysemetoder skal Susteni finne ut hva slags løsninger som er best for hvert enkelt fartøy, og hvilke produkt og leverandører som er best.

Hatløy påpeker at selskapet er uavhengig og selv om de kun er fire ansatte, har de et nettverk med 100 ingeniører fra ulike miljøer som de samarbeider med.

– Vi skal være en systemintegrator som skal «sy» sammen gode teknologiske løsninger. De skal tilføre kunden merverdi i form av redusert bruk av drivstoff og dermed lavere klimautslipp. Miljø og kostnader er de to driverne i systemet vi utvikler, sier han.

Blant verktøyene er avansert skanning av skipet – som gir en nøyaktig digital kopi. Samtidig jobber selskapet med å utvikle sin egen programvare for sparing av drivstoff, som blir lansert til sommeren.

Susteni Arild Hatløy Jan Ove Kleppe foto Marius 11
NY AKTØR: Arild Hatløy (t.v.) og Jan Ove Kleppe tror Susteni har potensiale til å vokse betydelig i årene framover. Foto: Marius Rosbach

Første avtale med lokal reder
Hatløy forteller at de allerede har sikret seg første avtale som gjelder tre skip hos en lokal reder. Foreløpig kan de ikke opplyse hvilken.

– Det er et resultat av markedsinnsatsen vi har gjort så langt. Rederen kom til oss og sa at de synes dette virka veldig interessant, sier Hatløy.

Han tror at selskapet raskt kan komme opp i god aktivitet, og krysser fingrene for at de lander flere avtaler i løpet av kort tid.

– Vi begynner å få forespørsler fra store anerkjente rederi som ønsker å bestille analyser, sier Susteni-sjefen.

Vi begynner å få forespørsler fra store anerkjente rederi som ønsker å bestille analyser
Arild Hatløy

Håper på flerdobling av staben
Selv om selskapet er nytt, består det av en kvartett med solid erfaring. Hatløy har med seg Jan Ove Kleppe og Per Arne Jarnes – som alle tre kommer fra skipsdesignselskapet Marin Teknikk. De har også erfaring fra tidligere Rolls-Royce Maritime og Odim.

Den fjerde personen som er med på oppstarten, er Mangor Aanensen som har base på Karmøy. Alle fire eier også en firedel hver av selskapet.

Om det går som de håper, vil de allerede til sommeren være på utkikk etter flere ansatte. På sikt håper de på en flerdobling av staben.

Publisert: 06.03.2023 14:46

Sist oppdatert: 27.11.2023 22:34

Mer om