Nytt
Skal løfte sunnmørsk reiseliv gjennom samskaping
Ho kaller seg samskaper og sunnmøring, og mener ho nå har fått drømmejobben når ho nå skal løfte sunnmørsk reiselivsnæring.
20.07.2019
- Jeg er utrolig heldig. Her får jeg lov til å jobbe med noe av det jeg synes er mest spennende, og sammen med investorer som både vil og kan.
Det sier Ina Eldøy, som er engasjert av investorene Roger Halsebakk og Frode Kjølås for å samordne deres ulike initiativ innenfor reiseliv.
- Vi jobber parallelt med flere prosjekter og tiden min går med på å utforske muligheter, kartlegge potensielle partnerskap og sikre en god og bred involvering underveis.
Vi jobber parallelt med flere prosjekter og tiden min går med på å utforske muligheter, kartlegge potensielle partnerskap og sikre en god og bred involvering underveis.
Ho har blant annet vært ansvarlig for Avinors merkevarebygging, vært kommersiell direktør for Stavanger lufthavn, Sola, drevet tre hotell i Stavanger, jobbet som høyskolelektor og endatil drevet som fisker Alaska.
Eldøy er utdannet siviløkonom, hun har studert ledelse, makt og mening og jobbet både nasjonalt og internasjonalt.
Nå flytter ho fra Oslo til Ålesund, og mener at hele regionen både kan og bør løftes gjennom en målrettet satsning på reiseliv og opplevingsturisme.
Ho er kritisk til at man i for stor grad legger opp tilbudene til cruiseselskapene, i stedet for å spørre passasjerene hva de ønsker.
- I dag busser vi busslast etter busslast opp på Dalsnibba, der folk står i kø for å kunne få et glimt av utsikten.
- Samtidig har vi hundrevis, kanskje tusenvis av andre flotte utsiktspunkt med og uten tilbud for turistene.
- Det finst mange flotte initiativ, men de er spredt og lite synliggjort. Jobben min blir å samspille disse slik at det blir en kraftfull og positiv utvikling for alle.
Fra før har blant annet Knut Flakk og Sævik-familien gjort betydelige investeringer i ulike reiselivsprodukt. Nå kommer Halsebakk, Kjølås, Torstein Holsvik og Kåre Molvær etter med stor tyngde.
- Dette er aktører som våger å satse og våger å lykkes. Jeg håper det er mulig å få til gode samarbeidsmodeller til det beste for alle parter.
- Tidligere har næringen vært drevet av hjerte og vilje. Nå får vi også økonomisk evne, og da er det utrolig mye vi kan få til.
Ho er opptatt av Norge ikke skal si nei til økt turisme, men at man lager tilbud som gjør at både gjester og beboere får en merverdi, uten at det går ut over natur og miljø.
- Vi skal ikke si nei til gjester, hverken i verdensarv fjordene eller langs norske kysten.
- Vi skal i stedet tilrettelegge for at besøkende kommer rundt på en langt mer bærekraftig måte enn i dag - til vanns og til lands.
- En tilrettelagt og god infrastruktur bidrar til den sømløse kundeopplevelsen og tilgjengelig-gjør alle de flotte reiselivsproduktene landet vårt har å tilby.
- Dette er trippel bunnlinje i praksis, fastslår Eldøy.
- Vi har kalt kurset «Lederskap i samskapingens tid». Alle etablerte næringer utfordres i vår tid.
- Konkurransekraft handler i dag om samarbeid på tvers av selskap og disipliner. Det fordrer også en annerledes tilnærming til lederskap. Sammen er man jo tross alt mindre alene, sier Eldøy.
Det sier Ina Eldøy, som er engasjert av investorene Roger Halsebakk og Frode Kjølås for å samordne deres ulike initiativ innenfor reiseliv.
Storsatsing på reiseliv
Dette betyr også at Eldøy blir involvert i den offensive reiselivssatsingen til Cruise Service.- Vi jobber parallelt med flere prosjekter og tiden min går med på å utforske muligheter, kartlegge potensielle partnerskap og sikre en god og bred involvering underveis.
Vi jobber parallelt med flere prosjekter og tiden min går med på å utforske muligheter, kartlegge potensielle partnerskap og sikre en god og bred involvering underveis.
Omfattende karriære
Fra august har ho base i Ålesund. Hun flytter hjem til Ålesund etter å ha hatt en omfattende karriære.Ho har blant annet vært ansvarlig for Avinors merkevarebygging, vært kommersiell direktør for Stavanger lufthavn, Sola, drevet tre hotell i Stavanger, jobbet som høyskolelektor og endatil drevet som fisker Alaska.
Eldøy er utdannet siviløkonom, hun har studert ledelse, makt og mening og jobbet både nasjonalt og internasjonalt.
Må lytte til cruiseturistene
Eldøy jobber gjennom sitt eget selskap . Det er en hyllest til hennes far Lars Aage Eldøy og alle andre entreprenører som har utfordret og endret Norge til å bli et av verdens beste samfunn.Nå flytter ho fra Oslo til Ålesund, og mener at hele regionen både kan og bør løftes gjennom en målrettet satsning på reiseliv og opplevingsturisme.
Ho er kritisk til at man i for stor grad legger opp tilbudene til cruiseselskapene, i stedet for å spørre passasjerene hva de ønsker.
- I dag busser vi busslast etter busslast opp på Dalsnibba, der folk står i kø for å kunne få et glimt av utsikten.
- Samtidig har vi hundrevis, kanskje tusenvis av andre flotte utsiktspunkt med og uten tilbud for turistene.
Vil ha samarbeid
Ho mener at turistene ikke vil busses i kø, men vil oppleve spektakulær utsikt, norsk natur og ekte opplevelser, gjerne med lokal mat og kultur til.- Det finst mange flotte initiativ, men de er spredt og lite synliggjort. Jobben min blir å samspille disse slik at det blir en kraftfull og positiv utvikling for alle.
Fra før har blant annet Knut Flakk og Sævik-familien gjort betydelige investeringer i ulike reiselivsprodukt. Nå kommer Halsebakk, Kjølås, Torstein Holsvik og Kåre Molvær etter med stor tyngde.
- Dette er aktører som våger å satse og våger å lykkes. Jeg håper det er mulig å få til gode samarbeidsmodeller til det beste for alle parter.
Behov for industrialisering
Eldøy mener at det er viktig å industrialisere den norske opplevelsesnæringen.- Tidligere har næringen vært drevet av hjerte og vilje. Nå får vi også økonomisk evne, og da er det utrolig mye vi kan få til.
Ho er opptatt av Norge ikke skal si nei til økt turisme, men at man lager tilbud som gjør at både gjester og beboere får en merverdi, uten at det går ut over natur og miljø.
- Vi skal ikke si nei til gjester, hverken i verdensarv fjordene eller langs norske kysten.
- Vi skal i stedet tilrettelegge for at besøkende kommer rundt på en langt mer bærekraftig måte enn i dag - til vanns og til lands.
- En tilrettelagt og god infrastruktur bidrar til den sømløse kundeopplevelsen og tilgjengelig-gjør alle de flotte reiselivsproduktene landet vårt har å tilby.
- Dette er trippel bunnlinje i praksis, fastslår Eldøy.
Lederkurs for sunnmøringer
Eldøy sier at ho liker å ha mange jern i ilden, og har satt i gang flere andre initiativer. Sammen med Trude Falck Bjånes vil hun i løpet av høsten tilby lederkurs for det ho kaller sunnmøringer som tar lederskap på alvor.- Vi har kalt kurset «Lederskap i samskapingens tid». Alle etablerte næringer utfordres i vår tid.
- Konkurransekraft handler i dag om samarbeid på tvers av selskap og disipliner. Det fordrer også en annerledes tilnærming til lederskap. Sammen er man jo tross alt mindre alene, sier Eldøy.
I dag busser vi busslast etter busslast opp på Dalsnibba, der folk står i kø for å kunne få et glimt av utsikten. Samtidig har vi hundrevis, kanskje tusenvis av andre flotte utsiktspunkt med og uten tilbud for turistene
Publisert: 20.07.2019 05:58
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:37