Ulstein verft mars 2021 olsen marti kjølsmoen ingjerd bakke 11
SKUFFA: Daglig leder Arnfinn Ingjerd (nr. 2 f.h.) i Maritimt Forum Nordvest er ikke fornøyd med at Enova reduserer støtten til elektrifisering til sjøs. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Skuffa over nye regler for støtte

Maritimt Forum vil møte Enova og be om forklaring.

Marius Rosbach
21.04.2021

Maritimt Forum reagerer negativt på redusert støtte til elektrifisering av sjøtransport, og mener statsforetaket opptrer «umusikalsk».

– Det er meget overraskende og svært skuffende at ENOVA sånn helt uten videre bremser framveksten av det grønne maritime skiftet. Alle vedtak, retningslinjer og signaler fra både Regjering og Storting peker i retning av økt fart i det grønne skiftet. Og så gjør Enova det stikk motsatte, uttaler daglig leder Arnfinn Ingjerd i Maritimt Forum Nordvest i en pressemelding.

Støtta ble redusert fra 9. april til maksimalt 40 prosent av godkjente merkostnader for små og mellomstore bedrifter, og 30 prosent av godkjente merkostnader for store bedrifter. Særlig innovative prosjekter kan få ytterligere 10 prosent i støtte.

Fra 30. april blir det ikke lengre mulig å få støtte til batteri og landstrømsystem til forsyningsfartøy i offshoreflåten.

– Viser at programmene treffer
Enova har siden 2018 delt ut over 850 millioner kroner i støtte gjennom disse programmene. Til nå har pengene bidratt til installasjon av batteri i 128 fartøy.

- Vi vil mene at denne veksten viser at programmene treffer. I stedet for å redusere programmet burde Enova fått økte rammer til det grønn maritime skiftete. Det er de fartøytypene som har gått foran det grønne skiftet er de nå som får svi mest, fortsetter Ingjerd.

Bransjeorganisasjonen vil derfor be om et møte med Enova for å få en forklaring, og forfølge saka inn mot Storting og regjering.

Skal sette fart på utviklingen
Enova begrunner avgjørelsen med at støtteordninger skal bidra til å hjelpe markedet for å skape en utvikling i den retningen myndighetene ønsker, og at satsingen nedjusteres i takt med utviklingen i markedet.

Programmene «Elektrifisering av sjøtransport» og «Batteri i fartøy» skal sette fart på den kommersielle bruken av batteriløsninger.

– Vi har opplevd et sterkt økende trykk i disse programmene, og med en markedsendring som beveger så raskt som nå, er det naturlig at Enova justerer støtten. Den høye søknadsinngangen hittil i 2021 forteller oss at markedet ser hvilken vei utviklingen går. Det er selvsagt gledelig, uttaler markedssjef for transport Gunnel Fottland i Enova i en melding om avgjørelsen.

Publisert: 21.04.2021 17:28

Sist oppdatert: 21.04.2021 17:33

Mer om