Hammernes Leopold Ekornes foto Karoline Prytz Berset
LANG ERFARING: Konsernsjef Tine Hammersnes Leopold har jobbet i over 25 år med store norske merkevarevirksomheter. Nå skal hun løfte Ekornes. Foto: Karoline Prytz Berset
Nytt

Slik skal hun løfte Ekornes

Merkevaresatsning skal gjøre møblene til produkter kunden ikke kan leve uten.

Karoline Prytz Berset
05.07.2024

– En viktig del av strategien er å se på hvordan vi skal få ut ineffektiviteter og skape mer lønnsomhet, sier konsernsjef i Ekornes, Tine Hammersnes Leopold til Nett No.

Etter at boomen under koronapandemien gikk over, har inntekt og lønnsomhet falt. Det har ført til at Ekornes har både permittert og sagt opp ansatte.

Leopold reiser denne uken rundt på fabrikkene for å informere de ansatte om hvordan en ny strategi skal gi konsernet ny vekst og økt lønnsomhet.

Sluttdato for IMG-produkter
Ett av tiltakene som skal gjøres, er å produsere færre modeller.

– Vi har jobbet i ett års tid med porteføljen til IMG der vi har satt sluttdato på en lang rekke produkter i august i år, forteller Leopold.

Internasjonal Møbel Gruppe (IMG) ble kjøpt opp av Ekornes i 2014 og opererer i Asia med produkter til en billigere penge enn Stressless-møblene.

I samråd med kundene vil Ekornes se på tilsvarende tiltak for Stressless.

– Endringene vi gjør i porteføljen vil gjøre at produktene blir lettere for forbruker å kjøpe, lettere for våre kunder å selge, og lettere for oss å produsere, forteller hun videre.

Ekornesbygget foto Karoline Prytz Berset
FYLLER ÅR: Hovedkontoret til den største møbelfabrikken i landet ligger i Sykkylven. I år er det 90 år siden Ekornes ble startet. Foto: Karoline Prytz Berset

Skal investere i markedsføring
En annen viktig del av den nye strategien er å modernisere merkevaren Stressless.

– Vi vil investere mer i markedsføring og i kompetanse, forteller Leopold.

Møbelfabrikanten vil også jobbe med å modernisere det visuelle inntrykket og produktdesignet. I tillegg vil de jobbe med hvordan merket fremstår i butikker over hele verden.

– Videre skal vi jobbe med å klare å omdisponere sånn at vi får rettet mer av markedsføringsmidlene direkte mot forbruker.

Leopold venter at det vil øke etterspørselen.

Ekornes Litauen 4
LITAUEN: Ekornes har flere enn 250 ansatte i arbeid på fabrikken ved byen Panevėžys i Litauen. Her fra syavdelingen. Foto: Marius Rosbach

I gang med omlegging
Leopold mener selskapets kompliserte struktur er med på å forklare det fallende salgsvolumet de siste årene.

– Vi er et stort, globalt selskap som opererer med mange selvstendige enheter.

Det danner grunnlag for ineffektive, dupliserte prosesser og roller.

Omleggingen av selskapet er allerede i gang.

– Vi har for eksempel iverksatt et grep hvor vi samler den nordiske kundeservicefunksjonen hit til Ekornes, istedenfor at det håndteres både i Danmark og Finland, forteller hun videre.

Bakgrunn:

Mye å hente på kvalitet
Ekornes har allerede gjennomført et omfattende prosjekt som skal forbedre kvaliteten. Over ti uker har de analysert selskapets verdikjede for å avdekke avvik og forbedre kvaliteten i alle ledd.

– Vi ser at vi har et potensiale gjennom hele verdikjeden, sier Leopold.

Prosjektet har gitt gode resultater.

– Vi ser at gevinstene ligger i reduserte reklamasjonskostnader, mindre svinn i produksjonen og mindre behov for å omarbeide produkter med avvik som delvis har gått gjennom verdikjeden.

Edvard lie ekornes 11
IKKE UROLIG: Hovedtillitsvalgt Edvar Lie i Ekornes fortalte nylig til Nett No at han ikke så den nye strategien som en trussel mot fabrikkene i Sykkylven og på Grodås - snarere tvert i mot. Foto: Marius Rosbach

Størst salg i Europa
Leopold peker på økt prisvekst og en kompleks organisasjonsstruktur som årsaker til den dårlige utviklingen de siste årene.

– Vi har over tid hatt mindre mulighet til å investere i de tingene som gir økt konkurransekraft i markedet.

I 2024 har Ekornes 2662 ansatte, hvor 998 er i Norge. Det skal produseres 425 000 sitteplasser i løpet av året.

Kjernemarkedene er fremdeles Nord-Amerika og Europa med særlig Tyskland i spissen. Uten Norge stod Europa for 41 prosent av salgsinntektene, Nord-Amerika 29 prosent og Asia 12 prosent.

Kina-suksessen har uteblitt
Ekornes ble kjøpt opp av kinesiske Qumei Home Furnishing Group i 2018. Siden det har den nye ledelsen hatt store ambisjoner om vekst i det kinesiske markedet.

I første kvartal i år stod imidlertid Kina bare for 1,4 prosent av Ekornes-konsernet sin samlede inntekt.

Publisert: 05.07.2024 08:59

Sist oppdatert: 05.07.2024 09:42

Mer om