Spaar fortsatt toeffe tider for smaabryggeriene
ØLSATSING: Vi har godt med besøk jevnt hele tiden, sier Frank Naalsund, to uker etter åpningen for ølbutikken på Moa.
Nytt

Spår fortsatt tøffe tider for småbryggeriene

Gulating-kjeden tror butikken i Ålesund kan blir kjedens beste, men spår tøffere tider for småbryggeriene.

30.03.2019
Etter en nedgang i salget for småbryggeriene i fjor, har 2019 startet med en oppgang. Likevel tror driftsdirektør Tom Anders Solberg i Gulating at konkurransen vil tilta og at en ytterligere avskalling blant småbryggeriene ikke er til å unngå.
- Den kommer til å bli knalltøff, det er det ingen tvil om. Selv om forbruket øker vil småbryggeriene få det svært tøft, sier Solberg.

Profesjonalisering

Han tror småbryggeriene er inne i en profesjonalisering etter flere år med stor vekst og økt etterspørsel frem til og med 2017. I 2018 falt salget fra småbryggeriene med seks prosent i følge direktør Petter Nome i Bryggeri og Drikkevareforeningen.
(Den offisiell statistikken viste er større fall, men det skyldes blant annet at ett av de større små bryggeriene slutte å rapportere sine tall).
Foreningen registrerte til sammen 18 konkurser i 2017 og 2018.

Størrelsen er ikke nødvendigvis svaret for å overleve, etter Solbergs vurdering. Økt profesjonalisering betyr blant annet at bryggeriene må blir flinkere til å treffe den riktige kombinasjonen av pris og kvalitet, samt å markedsføre seg på en måte som vinner kundene, mener han.

Kommer tilbake

Så langt i år ser salget fra fra småbryggeriene til å ha økt igjen, sier Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen. Foreningen organiserer både små og store bryggerier.
Han tror nedturen for øl fra småbryggeriene i fjor var et fall som bransjen har sett i flere andre land, og som er blitt etterfulgt av ny vekst for denne delen av markedet. Det kommer til å skje i Norge også, venter Nome.
- Jeg har god tro at det (markedet for øl fra små bryggerier) vil vokse i flere år fremover, sier han.

Seks blir fem

Etter konkursen i Grim & Gryt Økobryggeri høsten 2017 er var det seks lokale bryggeri igjen på Nordvestlandet.
Nå er det fem, etter at det minste av dem, Einehaug Micro, avviklet. Svak lønnsomhet, manglende muligheter til markedsføring, omfattende rapporteringskrav og utfordende å komme inn i restaurantmarkedet medvirket til at det ble avvikling. Det var en bigjeskjeft, der arbeidet ikke sto i forhold til resultat, i følge eks-bryggerieier Knut Kåre Sjåstad.
Samlet sett gikk bryggeriene på Nordvestlandet med underskudd. Bare Geiranger Bryggeri og Olden Bryggeri hadde overskudd. De øvrige; Trollbryggeriet, Tonga Gardsbryggeri, Baatbryggeriet og Einehaug Micro hadde minusresultat.

(I tillegg til de rene bryggeriene er det flere bryggerier i kombinasjon med restauranter/hotell-selskap på Nordvestlandet, med Molo Brew i Ålesund som det største.)
Bryggeriforeningen sysselsettingsundersøkelse viste at småskalabryggeriene i Norge ved utgangen av 2017 sto for 25 prosent av sysselsettingen knyttet til ølbrygging i Norge. Til sammen hadde de 322 betalte årsverk. Dette er en vekst fra 302 årsverk i 2015. I tillegg kom minimum 92 ubetalte årsverk.

Midt i smørøyet

Har Nome i Bryggeriforeninge rett kommer forbruket av øl fra små bryggerier til å øke og ta en større del av markedet etter nedturen i fjor. I USA står slikt øl for 12 prosent av volumet i ølmarkedet, i Norge rundt 4,5 prosent.
En slik økning er bra for Gulating, som er en butikkjede som har spesialisert seg på øl, først og fremst fra mindre bryggerier.
Per i dag har kjeden 25 utsalg, og planen er å åpne ti utsalg i løpet av 2019. Kjeden er blitt så stor at den er blitt attraktiv for kjøpesentrene, og dermed får en god plassering. Det er blant annet plasseringen rett ved en inngang og vis a vis Vinmonopolet som gjør at Solberg har forventinger om at butikken i Ålesund har muligheten til å bli den mestselgende i kjeden. Det betyr i beste fall et salg på ti millioner kroner i året.

God start

Frank Naalsund driver Gulating-butikken i Ålesund gjennom selskapet Ålesund Ølutsalg as. Som storparten av Gulating-butikkene er den drevet etter franchisemodellen, der butikkene er selvstendige selskaper som leier kjedens varemerke og forretningstjenester. Hver butikk har stor frihet til å velge hvilke øl de vil selge, og Naalsund satser blant annet på å ha øl fra alle bryggerier i Møre og Romsdal, og ser i tillegg stor etterspørsel etter glutenfritt øl.
To uker etter åpning er han godt fornøyd.
- Veldig positivt så langt. Vi har godt med besøk jevnt hele tiden, sier Naalsund.
Han vil ikke kommenter de optimistiske salgsforventningene fra Solberg, men sier han har budsjettert forsiktig, men med pluss.
Selv om forbruket øker vil småbryggeriene få det svært tøft

Publisert: 30.03.2019 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:33