Stopper arbeid på kystruten-skip
Molde-selskap har terminert kontrakt med Tersan-verftet om arbeid på Havila Kystruten-skip. Mener det er fare for konkurs.
Norwegian Marine Interior (NMI) i Molde har terminert kontrakten med Tersan Shipyard om å levere innredning og møbler til Havila Kystruten-skip.
– Terminering av kontrakten stopper hele innredningsprosjektet i
Tyrkia, med påfølgende forsinkelser i ferdigstillelse av skipene. Hvis
konflikten ikke løses er det fare for konkurs i NMI, og en rekke andre
leverandører risikerer ikke å få betalt for arbeid og utstyr som
allerede er utført og levert, sier styreleder Leif Magne Langset i Langset-gruppen til Finansavisen.
De ansatte til Molde-firmaet ble sendt hjem i slutten av januar.
Det er Tersan Shipyard som er kontraktsmotpart for NMI, men termineringen kan bety ytterligere forsinkelser for levering av de gjenværende skipene til Havila Kystruten.
Mener kystrute har vært passive
Ett av
fire skip er satt i trafikk. Den opprinnelige avtalen da Havila
Kystruten vant oppdraget med å frakte passasjerer og gods i ruten mellom
Bergen og Kirkenes med fire skip fra 2021.
Ifølge Finansavisen mener Langset at Havila Kystruten har vært for passive til uenighetene mellom NMI og Tersan Shipyard.
Vi er ikke en del av avtalene mellom verftet og underleverandørene
Arne Johan Dale er finansdirektør i Havila Kystruten. Han vil ikke kommentere Langsets uttalelser.
– Vi er ikke en del av avtalene mellom verftet og underleverandørene, men blir orientert om fremdriften og skal godkjenne eventuell utskifting av underleverandører, sier Dale til Finansavisen.
I dag har Havila Kystruten "Havila Capella" i trafikk. Skip nummer to er "Havila Castor". Det er ikke fastsatt en dato for når det skipet skal overtas av rederiet.
Publisert: 08.02.2022 23:15
Sist oppdatert: 09.02.2022 17:56