Store dimensjoner på Brunvoll-leveranse
Sikret arbeid på hydrogenferjene Myklebust skal bygge.
Brunvoll har fått oppdraget med å levere propulsjonssystemer til de to nye hydrogenferjene Myklebust Verft skal bygge, ifølge en pressemelding.
Sande-verftet bygger fartøyene på oppdrag fra Torghatten Nord, som skal sette inn ferjene over Vestfjorden fra 2026.
Det er snakk om en nye og innovative ferjer som skal driftes ved hjelp av hydrogenbrenselceller, og er designet av The Norwegian Ship Design Company.
– Høy fremdriftseffekt
Kontrakten for Brunvoll inkluderer to azimuth-propulsjonsthrustere av den største typen konsernet leverer.
– Installeringen av høy fremdriftseffekt er en del av designvurderingene som gjør fartøyene klare for de røffe sjøforholdene hvor ferjene skal operere, og som er åpent mot Nordsjøen, skriver selskapet.
I tillegg inneholder leveransen flere såkalte BruCon-systemer for å styre propellene, autonom navigering og overvåke drifta. Disse vil tillate fjernovervåking og operasjonell optimalisering gjennom fartøyets levetid, blir det opplyst.
– Banebrytende prosjekt
Ferjene som skal Bodø-Verøy-Røst-Moskenes-ruten, blir de lengste hydrogenskipa som er bygd med sine 117 meter. Aldri tidligere er det bygd ferjer som skal trafikkere en tilsvarende lang strekning.
– Vi ser på Brunvoll som en god og pålitelig samarbeidspartner for fremdrifts-, manøvrerings- og autonomiløsninger. Når vi satser på et så banebrytende prosjekt, ønsker vi å finne de beste løsningene fra dyktige leverandører, uttaler Myklebust-direktør Leiv Sindre Muren.
Brunvoll melde før helga at konsernet la bak seg et rekordår i 2023. Omsetninga ble 1,4 milliarder kroner - en økning på rundt 300 millioner fra året før. Resultat før skatt endte på 157 millioner kroner. Det er også det største overskuddet konsernet har hatt de siste de siste 15 årene.
Publisert: 22.04.2024 09:50
Sist oppdatert: 22.04.2024 09:56