Tidligere Hurtigruten-topp frykter for statsstøtten
- Slik stemningen er nå, er det lite trolig at det er et politisk flertall for fortsatt statsstøtte til hurtigruten etter 2031.
Det skriver tidligere markedsdirektør Steinar Sæterdal i OVDS/Hurtigruten i et leserinnlegg på NETT NO.
Søndag kveld legger Havila Capella ut på jomfruturen fra Bergen til Kirkenes.
Sæterdal viser til at staten betaler nærmere 1000 millioner årlig til drifta av kystruten, og tror at statsstøtten vil forsvinne om ikke rederiene bedre ivaretar kystens behov.
Sæterdal er spesielt kritisk til Hurtigruten AS og toppsjefen Daniel Skjeldam.
- Det er mange som har stilt spørsmål ved Skjeldam sin tilnærming til kysten og de behov hurtigruten får betalt av staten for å betjene. Også i reiselivet stilles det betimelige spørsmål. «Turbokapitalisme» og selskapets covid-håndtering har nok også bidratt negativt til omdømmet.
- Hurtigruten AS synes å ha glemt at det er en nær sammenheng mellom dekning av kystens behov og politisk aksept for fortsatt statsstøtte, skriver Sæterdal, som i dag er kommunedirektør i Moskenes kommune.
Publisert: 12.12.2021 14:55
Sist oppdatert: 12.12.2021 15:10