– Det er knapt tredve sjøfolk som tas inn totalt, skriver Njål Sævik i Fosnavåg-rederiet Havila Shipping i en sms til Sysla Maritime.
På under to uker har tilsammen seksti sjøfolk kommet ut i jobb hos Havila. I slutten av mars tok , og tredve sjøfolk inn til å bemanne båten.
Etter det hadde Havila , mens det nå har forsvunnet enda ett med forsyningsskipet Havila Borg.
Forsyningskipet var et av tre fartøy Havila i midten av november tok ut av markedet. Dermed stod Mange er nå tilbake igjen.
– Det er en kombinasjon av permitterte og tidligere ansatte som har fått tilbud, men det er også noen som ikke har vært hos oss før.
Det er kun én uke siden skipet var ferdig . Ifølge Sævik er grunnen enkelt:
– For å kunne tilby båten på norsk sektor.
På nyåret ble det kjent at Viking Supply Ships .
Viking Supply Ships tror det er penger å tjene på å bytte til norsk flagg og NOR-registeret.
– Omflaggingen vil både føre til et redusert kostnadsnivå og en sterkere kommersiell stilling mot det norske markedet, sa Viking Supply-sjef Trond Myklebust til
Nå tar Sævik sjansen på å sende et nytt fartøy ut av opplag. Supplyskipet skal konkurrere om de korte, midlertidige jobbene.
– Vi har ingen fast kontrakt på båten.
Havila er ikke de eneste som tar sjansen på å sende fartøy ut i spotmarkedet.
For to uker siden ble det også kjent at konkurrenten
– Det er totaliteten i hele rederiet, med bedre kontraktsdekning for flåten, som gjør at vi også kan ha noen båter uten kontrakt i markedet, sa Olympic-sjef Stig Remøy til i slutten av mars.
På under to uker har tilsammen seksti sjøfolk kommet ut i jobb hos Havila. I slutten av mars tok , og tredve sjøfolk inn til å bemanne båten.
Etter det hadde Havila , mens det nå har forsvunnet enda ett med forsyningsskipet Havila Borg.
Forsyningskipet var et av tre fartøy Havila i midten av november tok ut av markedet. Dermed stod Mange er nå tilbake igjen.
– Det er en kombinasjon av permitterte og tidligere ansatte som har fått tilbud, men det er også noen som ikke har vært hos oss før.
Inn som NIS - ut som NOR
Det åtte år gamle supplyskipet gikk inn i opplag som et NIS-registrert fartøy. Når det nå er ute og konkurrerer om oppdrag er det som NOR-skip.Det er kun én uke siden skipet var ferdig . Ifølge Sævik er grunnen enkelt:
– For å kunne tilby båten på norsk sektor.
På nyåret ble det kjent at Viking Supply Ships .
Viking Supply Ships tror det er penger å tjene på å bytte til norsk flagg og NOR-registeret.
– Omflaggingen vil både føre til et redusert kostnadsnivå og en sterkere kommersiell stilling mot det norske markedet, sa Viking Supply-sjef Trond Myklebust til
Ny båt i spot
Et av tre de andre fartøyene som gikk til kai på senhøsten i fjor var altså Havila Mercury. Skipet hadde rett før opplaget gått av Statoil-kontrakt, men er altsåNå tar Sævik sjansen på å sende et nytt fartøy ut av opplag. Supplyskipet skal konkurrere om de korte, midlertidige jobbene.
– Vi har ingen fast kontrakt på båten.
Havila er ikke de eneste som tar sjansen på å sende fartøy ut i spotmarkedet.
For to uker siden ble det også kjent at konkurrenten
– Det er totaliteten i hele rederiet, med bedre kontraktsdekning for flåten, som gjør at vi også kan ha noen båter uten kontrakt i markedet, sa Olympic-sjef Stig Remøy til i slutten av mars.
Publisert: 12.04.2017 09:48
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:08