Kvinner er fortsatt klart underrepresentert blant gründere og investorer.
Ifølge ferske tall fra Statistisk sentralbyrå utgjør kvinner bare 30 prosent av dem som etablerer nye foretak. Fordelingen har vært tilnærmet stabilt de siste ti åra.
På eiersiden er det enda færre: Bare 20 prosent av aksjeeierne på Oslo Børs er kvinner. Samtidig går 80 prosent av investeringskapitalen til selskap eid av menn.
Jul- og nyttårsdagene legg redaksjonen ut en rekke artikler fra årets NETT NO-magasin. Artiklene er åpne for ikke-abonnenter.
En som vil snu trenden, er Anne Koppang. Hun startet opp det økologiske whiskydestilleriet Feddie, som nå har nesten 1200 kvinnelige investorer.
For henne handler det om å skaffe synlighet og sterke forbilder.
Fra restaurantgründer til investor
Anne Koppang startet sin første restaurant sammen med venninnene Kristin Gjelseth og Gry Holm på Aker Brygge i 1986.
– Jeg har en iboende nysgjerrighet og liker å bygge og utvikle sammen med andre. Det å være gründer og investor ble derfor en naturlig del av livet mitt, forteller hun.
Koppang er utdannet siviløkonom og sommelier og har vært med på å utvikle mer enn 30 restauranter og barer i Oslo – fra Druen til Olivia-kjeden, Restaurant Asia og Frenchie.
– For meg har det alltid handlet om å skape steder og opplevelser som gir folk noe mer enn bare mat og drikke – fellesskap, gode minner og en følelse av tilhørighet, sier hun.
Å være kvinnelig investor i et mannsdominert marked har sine utfordringer.
– Jeg har opplevd både skepsis og heia-rop – men mest av alt det siste og at det nytter å vise vei, sier Koppang.

Startet opp økologisk whiskydestilleri
For å få flere kvinner til å ta plass som eiere og investorer startet Koppang i 2019 Feddie Ocean Distillery, et økologisk whiskydestilleri på Fedje, med bare kvinnelige investorer.
Menn er tillatt på eiersiden, men kvinnene må være dem som fronter investeringen. I produksjonen jobber både kvinner og menn.
Ifølge Koppang ville hun ikke bare bygge et brennevinselskap, men skape en bevegelse som inspirerer flere kvinner til å tørre å investere og ta eierskap.
– Kvinner har like stor evne til å investere som menn, men vi mangler ofte selvtillit eller forbilder. Med Feddie har vi skapt et rom for læring og fellesskap og bevist at når kvinner går sammen, kan vi både bygge en bedrift og endre holdninger i samfunnet, sier Koppang.
Fra 10 til 1200 investorer
Da Koppang startet investornettverket bak destilleriet med noen venninner i et gamle bakeri på Fedje, var de ti investorer. Nå eier snart 1200 kvinnelige investorer en del av selskapet. De fleste er fra Norge, med en stor del fra Vestlandet. Men til og med investorer fra Sverige og Danmark er med.
– Å etablere et whiskydestilleri som Feddie innebærer en stor kapitalutfordring. Du må bygge opp et varelager i mange år før du har noe å selge. Derfor valgte vi å vedtektsfeste at bare kvinner kunne investere – et strategisk og symbolsk viktig grep, sier Koppang.
Destilleriet er fortsatt i en oppbyggingsfase. Siden produksjonen av whisky tar tre til fire år, startet gründerne samtidig med produksjon av blant annet gin og akevitt.
November 2024 ble hovedproduktet, økologisk whisky, lagt ut for salg for første gang.
I 2023 hadde destilleriet et driftsresultat på minus 19 millioner kroner. Det var forventet, sier Koppang:
– Det ligger i whiskyens natur at det tar tid før investeringene gir avkastning.
Ifølge henne har de kraftig vekst i både whisky- og gin-salget. Hun regner med å øke omsetningen med 40–50 prosent i 2025 fra 2024.
I tillegg har de bygget opp en lagerbeholdning med estimert salgsverdi på over 130 millioner kroner.

Kommer hele næringslivet til gode
Konsernsjef og investor Aina Lemoen Lunde mener at Feddie er et konkret eksempel på hvordan flere kvinner kan få eierskap og bli en del av aksjemarkedet.
Lunde har jobbet i ti år som direktør for merkevarer, marked og salg i DNB, der hun blant annet startet kampanjen «Hun investerer».
Siden i fjor er Lunde en del av destilleriet. Først som investor og senere også som administrerende direktør.
– Det var et stort kapitalgap mellom kvinner og menn i Norge, og vi ville gjøre noe med det. Feddie, som hadde som premiss at bare kvinner fikk investere, ble invitert på scenen under #huninvesterer-turnéen, sier Lunde.
Hun understrekker at det ikke bare styrker kvinner, men også lokalsamfunnet og norsk næringsliv:
– Det som engasjerte meg med Feddie, var ambisjonen om å bygge en sterk, norsk merkevare med internasjonalt potensial. Vi trenger flere aktører som satser på merkevarekunnskap – det er der mye av fremtidens konkurranse vil ligge, sier Lunde.

Politisk innflytelse gjennom eierskap
Investor Camilla Andersson mener at andelen kvinnelige investorer i Norge må økes skal vi oppnå et likestilt samfunn.
Hun er medgründer, daglig leder og styremedlem i det kvinnelige investornettverket Women Investor Network Norway (WIN), og har tidligere snakket på Næringsteft-arrangement i Ålesund for å gi råd til gründere og investorer.
Hun forklarer at beslutninger altfor ofte tas fra et «hvit-mann-perspektiv», som ikke inkluderer behovene til en stor del av samfunnet.
– Tenk deg at du har funnet opp mensen-koppen og må pitche det til bare mannlige investorer. De ville ikke skjønt behovet for produktet, fordi de mangler innsikt i den kvinnelige kroppen, sier hun.
Hun drømmer om et samfunn der kvinner får en plass rundt bordet, en verden der kvinner også får bestemme.
Politikere må på banen
Koppang, Lunde og Andersson har samme holdningen: Det må legges bedre til rette for kvinner som gründere og investorer.
Koppang understreker at politikerne må ta aktivt grep for å motvirke dagens situasjon, der kvinnelige gründere får vesentlig mindre risikokapital enn mannlige gründere:
– Det trengs aktive tiltak for å endre dette. Politikere må synliggjøre og støtte kvinnelige gründere og investorer.
Vi trenger insentiver som gjør det enklere å ta risiko, samtidig som vi løfter frem de gode eksemplene, understrekker Koppang, og tilføyer:
– Vi trenger kunnskap, rollemodeller og nettverk. Vi må motivere jenter til å tørre å investere og ta risiko.
Råd til andre kvinner
Ifølge Andersson kan alle bidra til å senke terskelen, spesielt kvinner:
– Vi må begynne å snakke om penger, slik gutta gjør, sier hun.
Koppang har tydelige råd til kvinner som ønsker å investere eller starte for seg selv:
– Begynn i det små, men begynn! Invester i noe du brenner for, lær underveis og bygg nettverk. Ikke vær redd for å gjøre feil – erfaringene du får, er verdifulle. Og finn fellesskap – alene kan det føles skummelt, men sammen kan vi få til utrolig mye.
Les også
Vestlandet passert av Trøndelag. Norge sist i Norden. Investeringsnivået lavest på 18 år.
Ålesund er blant byene der billettene til DNBs Hun Investerer-arrangement går aller kjappest unna.
Publisert: 26.12.2025 05:00
Sist oppdatert: 23.12.2025 17:31






