Maritim verdiskapingsrapport 2025 fra Menon Economics viser at lønnsomheten i alle deler av bransjen holder stand.
Da tilsvarende analyse ble lagt fram i fjor, viste den at alle aktørene i næringene hadde lønnsom drift for første gang siden oljeprisfallet i 2014.
Den positive trenden fortsatte i 2023 for både rederi, verft, utstyrsleverandører - og selskapene som leverer tjenester til næringa, viser den ferske rapporten.
Analysen tar både for seg utviklingen de siste årene, resultatene for 2023 og anslag for 2024.
Tror på bedre lønnsomhet i offshore, passasjer og rigg
De siste årene er det rederiene som har hatt den klart beste lønnsomheten i maritim bransje - og det er ventet at veksten fortsatte på samme nivå i 2024.
For både offshore, passasjerskip og riggvirksomhet er det utsikter for bedre lønnsomhet – med en svakere utvikling for nærskipsfrakt og lengre skipsfart.
Veksten i offshore er ventet å bli mer moderat enn i 2023, men fortsatt med høy aktivitet, stor utnyttelsesgrad og gode rater for skipene, ifølge rapporten.
Nordvestlandet sterkt representert
Den maritime verdiskapingsrapporten blir lagt fram årlig på oppdrag fra Maritimt Forum.
Rederiene hadde som nevnt den beste lønnsomheten i perioden 2021 til 2023 (se illustrasjon under).
Den var i hovedsak drevet av resultatene til selskap innen offshore, havbruk og lengre skipsfart – hvor Nordvestlandet er sterkt representert i de to førstnevnte segmentene.

– For offshorerederiene har den høye aktiviteten i energisektoren i 2023 ført til økt etterspørsel etter tonnasje, som igjen har resultert i høye fraktrater og dermed høye marginer, heter det i analysen.
Olje- og gass fortsatt viktigste driver
Cruisesegmentet var det eneste av rederisegmentene som hadde negativ lønnsomhet i 2023 – men det skyldtes i stor grad underskudd hos Hurtigruten.
Etter at cruiseturismen fikk et skudd for baugen under koronapandemien, er det nå mer positive takter. Sammen med økt etterspørsel etter skip til vindkraftindustrien, gjør det at bransjen har flere bein å stå på.

Olje- og gassindustrien er likevel fortsatt den viktigste driveren for veksten i den maritime næringa.
«Andre markeder», som blant annet vil si passasjertrafikk, havbruk og havvind, har samtidig passert olje og gass i samlet omsetning.
Nøkkeltall fra Menon-rapporten
- Samlet blir det anslått en omsetning for norsk maritim næring på 624 milliarder i 2024, en økning på rundt 5,5 prosent fra året før.
- Bransjen sysselsatte 86.700 personer, opp en drøy prosent fra 2023.
Anslått verdiskaping økte fra 208 til 219 milliarder kroner i samme periode, ifølge rapporten.
Les hele rapporten her (ekstern lenke)
Venter bedring for verftene
Verftene leverte igjen positiv lønnsomhet i 2023, og ordreinngangen gjennom 2024 viser tegn til en ytterligere positiv utvikling for det året, ifølge rapporten.
Det er i hovedsak de tre store verftsaktørene Vard, Ulstein og Westcon som trekker utviklingen i positiv retning.
– Positiv utvikling til tross er lønnsomheten for disse verftene fortsatt på den negative siden, blir det påpekt.
Tjenesteleverandørene hadde den mest lønnsomme utviklingen av de fire hovedgruppene i bransjen i årene fra 2016 fram til 2021.
For utstyrsprodusentene har det svinget mer, men i 2023 var lønnsomheten på det høyeste siden 2012.
Klynga i Møre og Romsdal vokser
I rapporten kommer det også fram at den den maritime klynga i Møre og Romsdal hadde en omsetning på drøyt 66 milliarder i 2023 – fire milliarder høyere enn året før.
13.470 personer var sysselsatt i maritim næring i 2023, en svak vekst sammenlignet med året før.
Anslått verdiskaping for 2023 var på i overkant av 25 milliarder.
Les hele rapporten (ekstern lenke)
Publisert: 26.03.2025 05:00
Sist oppdatert: 25.03.2025 21:50