– Vil bli et flytende utstillingsvindu for norske leverandører
Ved Brattvåg-verftet til Vard bygger Kjell Inge Røkke verdens største og mest avanserte forskningsskip – spekket med det ypperste fra norsk maritim industri.
Tirsdag fikk NETT NO slippe om bord i REV-Ocean-fartøyet under bygging ved Brattvåg-verftet til Vard. I løpet av de siste månedene er det kommet på plass utstyr fra en rekke bedrifter i den maritime klynga om bord på det som også blir verdens største yacht.
Nina Jensen som er hentet inn for å lede prosjektet, forteller at det har vært viktig for Kjell Inge Røkke å velge norske leverandører.
– Det har egentlig vært et krav fra starten av, både at det skulle seile under norsk flagg og at det skulle være spekket med det fremst av norsk teknologi, leverandører og utstyr, forteller hun til NETT NO.
Flere leverandører fra Nordvestlandet
Tidligere på dagen fortalte marinbiologen fortalte om arbeidet under Haramskonferansen tirsdag. Noen hundre meter fra konferansesalen, jobbes det på spreng med å bli ferdig med jobben til verftet før sommeren. Også til deltakerne på konferansen dro Jensen fram de norske leveransene om bord.
– Skipet vil bli et flytende utstillingsvindu for norske leverandører og maritime teknologi, sa hun.
Flere bedrifter fra Nordvestlandet leverer utstyr om bord. NETT NO har tidligere omtalt oppdraget til den lille familiebedrifta Oceantec i Ulsteinvik som leverer dekor og overflater til skipet.
Lukene kommer fra Ulmatec Handling Systems, vinsjer og kraner kommer fra Seaonics og thrusterne kommer fra Brunvoll – blant annet. På nettsidene til Rev Ocean-prosjektet ligger også en detaljert liste over alle leverandørene.
Les mer om Rev Ocean: Forskerne står i kø
Sjøsatte superyachten Vard bygger for Røkke
Espen Øino: – Klisjeen om at kundene spiser kaviar og drikker dyr vin hver dag, stemmer ikke
Røkke må selv betale leie
Rev Ocean-skipet kom til Brattvåg-verftet i fjor høst, etter at skroget ble bygget i Romania. Når det 182,9 meter lange skipet står ferdig en gang til neste år, vil det i tillegg til å være verdens største forskningsskip, også være verdens største yacht.
– Hva sier du til kritikerne som mener at dette er en smart måte for Kjell Inge Røkke å finansiere en yacht på?
– Da vil jeg si at det finnes langt billigere måter å bygge en yacht på, og det skorter heller ikke på andre yachter i porteføljen til Kjell Inge. Men jeg sier heller: Etterprøv oss gjerne når skipet er klart og se hva vi får til, hvem vi får om bord og hva vi faktisk bruker tiden vår på. Det tror jeg automatisk vil parkere enhver skepsis, sier hun.
Jensen legger til at Røkke også må betale markedsleie som alle andre når han skal bruke den privat.
Tøyelig tidsplan og prislapp
Etter planen skal arbeidene ved Brattvåg-verftet være ferdig i forkant av sommeren. Deretter skal skipet til Tyskland for å utrustes ferdig.
Verken prislappen eller tidsplanen er hugget i stein. Jensen anslår løselig at det vil koste tre milliarder å bygge skipet, men at dette er ting som endrer seg underveis ut fra hvilke valg man tar.
– Jeg tror nok alle er innstilt på å skyve på frister, om det bidrar til at skipet blir best mulig. Men det er en krevende balansegang, og det er ikke mulig å strekke det ut i evigheten heller, sier hun.
Jensen påpeker at første seilas er planlagt i mai neste år – men at september 2021, er absolutt siste frist for at skipet er klart. Da skal de delta på et FN-arrangement i New York.
– Der MÅ vi være, sier hun.
Måtte overtales til å ta jobben
Rev Ocean skal være et «nonprofit»-selskap som Røkke opprettet da han trådte inn som medlem i Giving Pledge-organisasjonen - en samling av verdens rikeste som forplikter seg til å gi vekk store deler av formuene sine.
Med bakgrunn som miljøaktivist og tidligere generalsekretær i Verdens Naturfond (WWF) var det likevel ikke selvsagt at Nina Jensen sa ja til å bli med på moldenseren sitt prosjekt.
– Jeg trodde aldri jeg skulle jobbe verken for, eller med, Kjell Inge Røkke, sa hun til deltakerne på konferansen i Brattvåg.
Hun synes riktignok det virket svært spennende, men det var først etter at forretningsmannen hadde ringt henne «omtrent daglig» i ett år, at hun sa ja.
– Som miljøaktivist er det avgjørende å få resultater, påpekte hun og konkluderte med at hun ville få gjennomført mer ved å gå i kompaniskap med kapitalisme og industrien.
Klima, plastforsøpling og overfiske
Rev Ocean-prosjektet har pekt seg ut tre områder de vil jobbe spesielt med: Klimaendringer, plast i havet og overfiske.
– Havet er løsningen på veldig mange av de bærekraftutfordringene vi står ovenfor, mener Jensen og håper forskningen og arbeidet med skipet skal bidra til å øke kunnskapen om det våte element.
Jensen påpeker for eksempel at vi ikke har noen anelse om hvilke langtidseffekter plasten i havet vil ha.
– Når vi samtidig har tenkt til at havet i større grad skal stå i matproduksjonen i framtida, så sier det seg selv at vi må gjøre noe med kunnskapsnivået.
Les mer: Røkke byggjer rekordskip hos Vard
Familiebedrift veks kraftig på prestisjejobbar
– Har inntrykk av at norsk næringsliv er litt redd yachtindustrien
Publisert: 11.02.2020 20:28
Sist oppdatert: 03.02.2022 22:42