Vokser både på turister og lokalkunder
Kaffebaren har lagt bak seg milliontap på Moa. Heldigvis øker salget i sentrum.
To år med avdeling på kjøpesenteret Amfi Moa var nok for Racoon Coffee.
Kaffebaren med «noe attåt» har drevet i gågata i Ålesund sentrum siden 2019. Her har pilene hele tida pekt oppover – og gjør det fortsatt. I 2021 åpnet de også på Moa.
Tanken var at de kunne gi jamnere omsetning og sikre langsiktig drift. Slik gikk det ikke.
Les også
Tapte rundt to millioner
Allerede i sommer bestemte de seg for å stenge dørene på kjøpesenteret. Og denne uka kom 2022-regnskapet som viser at de samla sett fikk et tap før skatt på to millioner kroner i løpet av de to årene på Moa.
– Det var mange ting som ikke gikk som planlagt på Moa, og det ble ingen god opplevelse, forteller daglig leder og medeier Sarah Soumilas til NETT NO.
– Økningen i råvarepriser ble også vanskelig å håndtere, samtidig vi måtte bruke mer ressurser på å lære opp folk, forteller hun.
– Har lært veldig mye
I dag forteller kaffebarsjefen at det også kom noe godt ut av Moa-satsingen-
– Personlig har det endt med å bli en grei erfaring, fordi jeg har lært veldig mye. Vi velger å fokusere på det – i stedet for det vi tapt, sier Soumilas.
Samtidig som de sleit med besøket på Moa, ble det stadig mer hektisk i sentrum. Det gjorde at de ikke hadde ressurser – og etter hvert mindre lyst – til å satse videre på kjøpesenteret.
Jeg har lært veldig mye. Vi velger å fokusere på det – i stedet for det vi tapt
Rekordomsetning i sentrum
I fjor ble det ny rekordomsetning ved sentrumsavdelingen på 6,8 millioner kroner. Den summen er allerede passert i år, ifølge Racoon-sjefen.
– Vi får høyere inntekter i år og har tjent penger mesteparten av året, forteller hun.
Som mange i bransjen driver de med tap i lavsesongen, og tjener pengene i høysesongen. Både 2021 og 2022 endte med mindre underskudd – og i år håper hun på pluss i regnskapet.
Etter flere år som på ulike måter har vært prega av koronapandemien, har 2023 vært «tilbake til normalen» forteller Soumilas.
– Sommeren var veldig travel, og vi merker at sesongen blir lengre, forteller hun.
Peker på to positive trekk
Hun peker på to trekk –at turistene blir flere – og er i byen stadig tidligere på våren og seinere om høsten. Samtidig er lokalkundene blitt flere.
– At de gode periodene blir lengre – og mer stabile – gjør at det er enklere å overleve. Det er kjekt å oppleve, forteller hun.
Erfaringene hennes samsvarer med at spesielt cruiseskipsesongen er strukket i begge ender de siste åra.
Samtidig viste det siste sentrumsregnskapet som ble lagt fram under Braby-konferansen, at befolkningen i byen blir flere – og yngre. Det antas at det spiller positivt inn på besøket ved byens spiseplasser og serveringssteder – og regnskapet viste at sentrumshandelen i Ålesund har holdt stand de siste årene.
Fortsatt vanskelig å rekruttere
Serveringsbransjen har vært blant dem som har hatt størst utfordringer med å skaffe arbeidskraft de siste åra.
Racoon Coffee er ikke noe unntak, men Soumilas forteller at det er enklere for dem, med åpningstider på dagtid, enn for utelivsbedrifter med seine kvelder.
– Også har vi en del unge som etter hvert vil ut og studere. Vi har lært oss å leve med det, og samtidig er det kjekt å se at de unge vokser til og kommer seg ut i verden, avslutter hun.
Soumilas er fra Australia og hun, og hennes norske kjæreste, Per-Roger Vestgård, eier like mye hver i kaffebedriftene.
Les også
Publisert: 14.10.2023 05:00
Sist oppdatert: 13.10.2023 21:52