Åpner showrom og jakter investor
Skandi tar steget over fra å være en rein nettbutikk, til å ta imot kundene i Ålesund sentrum.
Skandi som ble starta opp for to år siden, selger klær, møbler og interiør fra de skandinaviske merkene gründerne selv liker best. Torsdag åpner de det de omtaler som «et lekkert showrom på Sankten».
– Med et showrom midt i byen, får vi komme tettere på de lokale kundene våre. Det gleder vi oss til, forteller daglig leder Tone Østensen til NETT NO før åpningsdagen.
Salget tok av allerede fra starten og driftsinntektene i første hele driftsår i fjor, stoppa først på drøyt 9,3 millioner kroner.
Med et showrom midt i byen, får vi komme tettere på de lokale kundene våre
Merker forbruksbremsen
Østensen forteller at omsetningen vil bli litt lavere i år, men det mener hun er naturlig, ut fra den økonomiske situasjonen forbrukerne befinner seg i.
– Vi ser at det er en stor endring ute blant folk, så det er klart at det påvirker oss. Vi merker også at krona er svak, ettersom vi handler mye danske kroner og euro, legger hun til.
At kundene deres trolig snur med på krona enn tidligere, var også årsaken til at selskapet skrinla planene om en større butikk i denne omgang.
– Tar tid å bygge opp noe
Da Skandi ble starta opp var de seks kvinner som stod bak satsingen. Siden den gang har Tone Østensen og Monica Ugelvik bestemt seg for å ta selskapet videre på egen hånd.
Per i dag er Skandi levebrødet for dem begge, men Østensen påpeker at de ikke venter at selskapet skal gi noen stor inntjening med det første.
– Vi har ikke sett for oss å tjene penger de første to-tre årene, for vi vet at det tar tid å bygge opp noe, og vi ser hvor mye det koster, forteller hun.
På investor-jakt
Om alt går etter planen, er showrommet som åpner torsdag, bare det første av flere planer Skandi realiserer. For å nå målene sine, har de vært «litt rundt» og presentert seg for investorer.
– Vi har tenkt at det kunne gitt oss mye å ha mer kompetanse og økonomiske muskler, så vi forsøker å finne noen som kan fungere godt i teamet, sier Østensen.
De de åpnet tok salget av umiddelbart, men det kom ikke av seg selv.
La ned store midler i nettbutikk og pr
I dag har Skandi opparbeidet seg en betydelig kundemasse, men det har ikke kommet av seg selv.
Gründerne gikk grundig til verks fra starten og la ned store midler i markedsføring og en skikkelig nettbutikk. Kommunikasjonen på nettbutikken og den stadig voksende Instagram-kontoen, skjer på engelsk.
– Vi har fortsatt god handel og kunder fra hele verden, så vi er så takknemlige for det, sier Østensen.
Publisert: 16.11.2023 05:00
Sist oppdatert: 16.11.2023 15:14