Martine Peter Sondre Aakre foto Aalesund Protective Wear
FAMILIESELSKAP: Fra venstre: Martine, Peter og Sondre Aakre utgjør ledertrioen i familiebedriften Aaleund Protective Wear som har vokst til å bli en totalleverandør av klesplagg for røffe forhold. Foto: Aalesund Protective Wear.
Nytt

– Det var ikke planlagt at vi skulle inn i drifta

Søsknene Aakre med bratt læringskurve etter at de tok over den daglige styringa i familiebedriften.

Marius Rosbach
26.10.2023

Søsknene Martine og Sondre Aakre har det siste året hatt styringa med den daglige drifta av Aalesund Protective Wear-konsernet. Nylig kom også søsken nummer tre inn i selskapet.

Det familieeide konsernet selger klesmerkevarene Regatta, Strakofa, Aalesund Oljeklede og Blæst. De siste åra har gitt vekst og solide resultat – og nå sikter de mot ytterligere vekst.

– Vi ser alltid på mulighetene til å forbedre produksjonen og vokse som selskap. Nå skal vi bygge videre på de fire sterke merkevarene vi har, og som vi ser stort potensiale for, sier Martine Aakre til NETT NO.

Da vi overtok Blæst var det egentlig bare å hoppe i det, og merkevaren ble på en måte min baby
Martine Aakre
Blæst 2019 foto aalesund protective wear 11
BLÆST: Klesmerke som Ålesund-selskapet kjøpte i 2015 har hatt god vekst. Her et bilde fra en tidligere kolleksjon. Foto: Aalesund Protective Wear

Kom inn etter Blæst-oppkjøp
Under industridesignkonferansen IDC på Giske torsdag skal hun fortelle hvordan de har jobba med å bygge merkevaren Blæst, som på kort tid har opplevd stor vekst.

– Det var ikke planlagt at vi skulle inn i drifta da det skjedde, sier hun.

34-åringen var i 2015 ferdig med siviløkonomstudier da familiebedriften vurderte å kjøpe klesmerke Blæst som var etablert i Bergen ti år tidligere.

– Da vi overtok Blæst var det egentlig bare å hoppe i det, og merkevaren ble på en måte min baby. Det ble en bratt læringskurve, forteller hun.

I dag har både hun og broren Sondre roller som «chief operating officers», mens faren fortsatt er daglig leder.

– Vi har tidlig fått mye ansvar
I 2017 overtok ålesundselskapet Regatta-merkevaren. Samtidig kom broren Sondre inn og fikk ansvar for det nyeste tilskuddet i selskapet.

– Pappa har latt oss komme inn i bedriften på en fin måte og vi har tidlig fått mye ansvar, forteller Martine Aakre.

I sommer kom også den tredje av søsknene, Harald, inn i selskapet.

Med Aalesund Oljeklede og Strakofa i porteføljen fra før, var konsernet blitt en totalleverandør av regntøy, arbeidstøy, flyteprodukt og redningsutstyr til både proff- og fritidsmarkedet.

Familien har ikke lagt noen planer for generasjonsskifte, men hun forteller at med tre søsken ansatt i selskapet og en mor som også involvert, ligger det meste til rette for en god overgang.

Har lært å tørre og prioritere
Aalesund Protective Wear oppstod ved at Peter Aakre solgte en fiskebåt og kjøpte Aalesund Oljeklede i 2004. Året etterpå kom Strakofa Workwear innunder samme paraply.

– Noe av det vi har lært er å tørre prioritere. Tidligere hadde vi også Æ Rainwear i porteføljen, men vi så at omsetninga gikk ned og at det ikke hadde samme potensiale for vekst som de andre merkevarene, forteller Martine Aakre.

I 2019 skilte de ut den mer turistorienterte merkevaren og jobba videre med de øvrige merkevarene.

Ville gjerne hatt høyere vekst
Bevisst satsing har gitt resultater. Fra 2017 til 2022 ble inntektene til Aalesund Protective Wear-selskapet dobla. Lønnsomheten har samtidig vært solid og resultatmarginen har vært godt over ti prosent hele veien.

Likevel uttalte Peter Aakre til NETT NO i sommer at han gjerne skulle sett at veksttakten gjerne skulle vært enda bedre. Han trakk spesielt fram skjerpa den eierbeskatningen de siste åra som problematisk.

- Den største utfordringa akkurat nå er As Norge, og hvor hardt skruen strammes til, uttalte han i forbindelse med at 2022-regnskapet ble lagt fram.

Vil fortsette å produsere i Ukraina
Designarbeidet skjer i Ålesund, og lager og distribusjon styres herfra. Plaggene sys dels i Øst-Europa og i Asia, blant annet i Kina.

Konsernet syr også regnklær ved to fabrikker vest i Ukraina. Så langt har denne delen av landet vært lite berørt av krigen og produksjonen har gått greit, forteller Martine Aakre.

Selv om det er utfordrende å produsere i det krigsrammede landet, ønsker selskapet å sikre arbeidsplasser og økonomisk aktivitet, så langt det lar seg gjøre.

Publisert: 26.10.2023 05:00

Sist oppdatert: 31.12.2023 13:03

Mer om