Skandi Tone Siem Østensen Monica Ugelvik Foto Marius Rosbach 11
GOD START: Tone Siem Østensen (t.h.) og Monica Ugelvik har fått ein god start med Skandi der de selger klær, sko, interiør og møbler fra leverandører i Skandinavia via nett. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Menn starter fire ganger flere selskap enn kvinner

Kvinnene bak Skandi får ofte spørsmål om hvem som er investoren bak satsinga – og om det er en mann.

Marius Rosbach
05.11.2022

Seks kvinner fra Ålesund og Brattvåg gikk i fjor sammen om å realisere drømmen: En butikk som selger klær og interiør fra de skandinaviske merkene de selv liker aller best.

Ett år etter nettbutikken til Skandi åpnet, kan de slå fast at gründereventyret er liv laga. De har hatt bestillinger hver dag siden nettbutikken åpnet og første året sendte de ut varer til en verdi av mer enn ti millioner kroner kroner.

– Det vi er mest stolte over, er at vi har skapt tre arbeidsplasser, fortalte Tone Siem Østensen da hun og med-gründer Monica Ugelvik presenterte seg på Huninvesterer-arrangementet til DNB i Ålesund denne uka.

Langt flere menn vil bli gründere
Salen på Pir-bygget var fullsatt med rundt 200 – i all hovedsak kvinner – som fikk høre smarte tips om sparing og investeringer med utgangspunkt i kapitalgapet mellom kvinner og menn.

De fikk også vite at det er store forskjeller mellom kvinner og menn som gründere. Av alle aksjeselskap som ble etablert i fjor, var det bare drøyt 20 prosent – ett av fem – som ble startet av en kvinne, ifølge SSB-tall.

Statistikken viser også at bare rundt én av tre som ønsker å starte, eller har startet egen bedrift, er kvinner. Skandi-gründer Østensen tør ikke si hvorfor det er slik.

– Men mange spør oss om hvem som er investor, og lurer på om det står en mann bak, sier hun og kan ikke annet enn å le.

Skandi Tone Siem Østensen Monica Ugelvik Huninvesterer foto privat 11
GRÜNDERREISE: Monica Ugelvik og Tone Siem Østensen fortalte hvordan de opplevde gründerreisen med Skandi under Huninvesterer-arrangementet til DNB i Ålesund denne uka. Foto: Privat

Mange vil gi gode råd
Østensen forteller at de ikke har opplevd fordommer som kvinnelige gründere. Og hun er ikke så sikker på om de ville lagt merke til det uansett.

- Vi vil bare jobbe og kjøre på, og bryr oss ikke så mye om hva folk måtte tenke om oss på den måten.

Hennes råd er uansett å tro på sin egen ide og stole på egen magefølelse.

– Helt i oppstarten da vi skulle fortelle om ideen, var det veldig mange som ville gi oss tips og råd, men vi var bevisste på at vi satt på mye kunnskap selv. Derfor søkte vi kun råd der vi faktisk trengte hjelp, forteller Østensen.

Skandi huninvesterer Pir Foto Marius 11
SEKS GRÜNDERE: Seks kvinner fra Ålesund og Brattvåg står bak satsinga som i første rekke satser nasjonalt. Foto: Marius Rosbach

Viktig med rollemodeller, mener investor
Daglig leder Anja Solevågseide i Pir Cowork tør heller ikke si hvorfor det er så store forskjeller mellom kvinner og menn som gründere.

- Men jeg tror ting kan være selvforsterkende, og derfor trenger vi å få flere kvinnelige gründere fram i lyset. Det å ha rollemodeller er uansett viktig, sier hun.

Solevågseide har selv opplevd å være en minoritet som kvinne i investor- og gründermiljøet, men har snarere opplevd det som positivt.

– Sånn kan det være en fordel, men det kan like gjerne handle om hvordan jeg er som person, som at jeg er kvinne, legger hun til.

Tøffere for kvinner å få investorer
Pir Cowork-sjefen påpeker samtidig at undersøkelser viser at det er forskjeller i hvordan kvinner og menn lykkes i jakten på kapital. Én av disse, fra Unconventional Ventures, viser at det er om lag dobbelt så vanskelig for kvinner å overbevise større investorer.

– Det er deprimerende at kvinner som starter og har vekstambisjoner, må jobbe dobbelt så hardt for å få finansiert prosjektene sine, sier Solevågseide.

– Derfor er det viktig å sette søkelyser på det, slik at flere jobber med sine ubevisste, eller bevisste fordommer, sier Solevågseide.

Satser nasjonalt – og internasjonalt
Skandi-gründerne innrømmer at det økonomiske ansvaret kan tynge, men har ikke sett seg tilbake siden de landet avtaler med leverandører og kom i gang med salget.

– Allerede første dagen tok det av – og det var så sinnssykt gøy, sier Østensen.

Hun var primus motor for oppstarten og fikk med seg de andre partnerne. Markedet til Skandi er i første rekke nasjonalt, men de opplever økende salg i Norden. Kommunikasjonen på nettbutikken og den stadig voksende Instagram-kontoen skjer på engelsk.

Skandi no instagram skjermfoto instagram skandi no 11
SOSIALE MEDIER VIKTIG: Skandi opplever økende salg i Norden og kommunikasjonen på nettbutikken og den stadig voksende Instagram-kontoen skjer på engelsk.

Har plan om fysisk butikk
Skandi gikk grundig til verks og la ned store midler i markedsføring og en skikkelig nettbutikk.

– Vi ville vise kundene våre helt fra starten at vi var her for å bli, sier Østensen: – Og vi ser at alt vi legge penger i nå, gir oss en langsiktig gevinst, legger hun til.

Foreløpig jobber de fra et lagerlokale i Borgundfjordvegen i Ålesund, men på sikt vil de åpne en fysisk butikk.

– Vi har en plan og drøm om en fysisk butikk, men vi kan ikke si mer om det for øyeblikket, avslutter hun.

Publisert: 05.11.2022 05:00

Sist oppdatert: 05.11.2022 09:55

Mer om