Øker salget – sliter med å få deler fra Kina
Survitec omsatte for rundt milliarden i Norge i fjor, men containermangel og skyhøye fraktpriser skaper trøbbel.
- Lyspunktet i fjoråret var servicedriften i Norge, med et fint oppsving fra negativ drift for noen år tilbake til nå å levere gode resultater, sier Jan Eskil Hollen, som er daglig leder for Survitec i Nord Europa og styreleder i Survitec Group Norway i en pressemelding.
Survitec utvikler og selger redningsutstyr, overlevelsesdrakter, livbåter, brannvernutstyr og annet til maritim næring, til olje og gass og til forsvar og luftfart.
Selskapet er etablert i Norge med datterselskap, egne produksjonsanlegg og servicestasjoner i Stokmarknes ,Ålesund og Bergen, Kristiansand og Moss i tillegg til en rekke sertifiserte tredjeparts servicestasjoner langs kysten.
Fraktpriser til himmels
Hollen opplyser at det er utfordringer knyttet til produktleveranser både på nye redningsflåter og reservedeler.
- Dette har sammenheng med ny covid-nedstengning i Kina og det faktum at både fabrikker og havner har vært stengt. Vi har videre opplevd containermangel i Kina og fraktpriser som skyter til himmels, noe som de fleste bransjer preges av.
- Togtransport gjennom Russland er heller ikke aktuelt. Dette vil nok påvirke produktleveranser og servicedriften vår for inneværende år og helt inn i 2023, sier Hollen.
Vurderer etablering av Bergen-stasjon
Derimot opplyser Hollen at den gode utviklingen på service gjør at selskapet ser på muligheten for å etablere en ny og moderne servicestasjon i Bergen i løpet av året.
I 2021 kjøpte selskapet opp Hansen Protection i Moss, den tidligere proff-divisjonen til Helly Hansen, og sikret seg dermed en solid posisjon i markedet for redningsdrakter og fritidsvester.
- For Hansen Protection var det en del engangskostnader i forbindelse med at de ble en del av Survitec-systemet, sier Hollen.
Store nedskrivninger
Selv om det overordnede bildet er positivt, viser noen av selskapene til røde tall.
Blant annet hadde Survitec Safety Solutions et driftsresultat på minus 145 millioner av en omsetning på 286 millioner.
- For Survitec Safety Solutions valgte vi å ta store nedskrivninger på vår globale utleiepool av redningsflåter. Dette selskapet opererer etter en kost- pluss modell for Survitec globalt, så her er man ikke vant til å se gode resultater, avslutter Hollen, som totalt sett er tilfreds med resultatet og forsiktig optimist for fremtiden.
- Deler av salget i våre avdelinger stammer fra inntektsstrømmer som er ett år gamle, med ordresigneringer fra 2020. Inn i 2022 så preges året av stor ordreinngang for alle driftsselskapene, understreker Hollen, i pressemeldingen.
Brude-løsninger
Han opplyser at det er god ordreinngang på ulike brannsystemer, på masseevakuerings-systemer (MES) og selskapet har solgt Brude-løsninger til både norske, kinesiske, tyrkiske og polske verft de siste månedene, da for levering helt inn i 2025.
- Vi har også fått en stor leveranse til Torghatten Nord på de nye Vestfjord-fergene og på nye samband til Fjord1.
Og det er blant annet på marine evakueringssystemer de store eksportkontraktene nå kommer. Ifølge Hollen er det inngått fem ordrer bare i juni for denne type systemer som baseres på løsninger som Survitec sikret seg gjennom oppkjøpet av Brude Safety i 2013.
I tillegg er det ifølge selskapet god ordreinngang på brannsystemer til LNG-skip og fartøy med flere fremdriftssystemer.
Selskapet leverer også sikkerhets- og brannvernutstyr til de tre autonome skipene tilhørende Yara og Asko Dette er elektriske autonomt drevne fartøy som skal frakte trailere og containere uten biler og sjåfører i Oslofjorden.
Publisert: 08.07.2022 15:34
Sist oppdatert: 08.07.2022 17:54