O El oel og mere oel
UTVIDER: Jørund Ringset i Trollbryggeriet har nettopp utvidet produksjonskapasiteten, og vurdere å ansette en medhjelper. Utvidelser er regelen for de små bryggeriene.
Nytt

Øl, øl og mere øl

Småbryggeriene fyker frem der bryggerigigantene står i stampe. Øl er i vinden, og det er bryggere som Jørund Ringset i Trollbryggeriet i Liabygda som erobrer markedet.

01.02.2014
Jørund Ringset står i en sky av damp og finjusterer kranen som styrer ølet gjennom kjøleapparatet. I år dobler han produksjonskapasiteten.
Ølet fra Ringset og hans kollegaer i bryggeribransjen er blitt et trekkplaster for Frank Lunde i Eurosparbutikken på Moa. Ølet har fått mer hylleplass. I butikken sin har han rundt 250 ulike ølsorter, og det er de nye og små bryggeriene som seiler frem.
- Vi selger mer og mer av de lokale. Folk er veldig opptatt av det - det selger pallevis, sier Lunde.

Krevende å drikke

Det er ikke bare å bestille en halvliter på puben lenger.
- Nei, du må vite hva du skal ha. Det er blitt et utrolig stort mangfold, sier Jørund Ringset.
Han eier Trollbryggeriet i Liabygda 50/50 sammen med kompanjongen Kjartan Lied, og de har nettopp investert i nye bryggetanker for å øke kapasiteten.
- Vi har måttet avvise kunder fordi vi ikke har greid å levere nok, sier Ringset.

Full rulle på Lesja

Avvising har Frank Lunde opplevd hos Hubertus Johannes Huijs på Lesja. Lundes forsøk på å få tak i Huijs øl har så langt vært forgjeves. Nederlenderen, som driver mikrobryggeri i Lesja Gjestgiveri sier han ikke klarer å lage nok.
- Jeg må dessverre skuffe mange butikker, sier Huijs.
Til sommeren flytter han inn i nye lokaler i Dovre kommune, og øker årskapasiteten fra 17.000 til 50.000 liter.

Trenger folk

Utvidelser er regelen i denne bransjen.
Ifjor solgte Trollbryggeriet i Liabygda 65.000 liter av sine ulike varianter av Slogen-øl. I år er målet 100.000 liter, men Ringset og Lied har utvidet kapasiteten slik at de kan levere 120.000 liter i året før de når taket.
2013 endte med et salg på 3,5 milioner kroner. Regnskapet er ikke klart ennå, men resultatet ble et "lite, koselig overskudd", ifølge Ringset.
I år venter han å passere fem millioner kroner i omsetning med god margin. Det er blitt så mye å gjøre at det kan bli snakk om å doble arbeidsstokken. Til to.
- Vi må nok til å tenke seriøst på å ansette en person til, sier Ringset.

Storebror i Florø

Holder Trollbryggeriet farten nærmer det seg en av pionerene i den nye ølbølgen, Kinn bryggeri i Florø.
Fra under 300.000 kroner i omsetning i 2009, til 6,1 millioner kroner i 2012, forteller at Kinn har lykkes i markedet. Overskuddet før skatt i 2012 passerte 800.000 kroner, mer enn det dobbelte av omsetningen i starten.
Ifjor solgte bryggeriet for rundt ni millioner kroner. I år skal det bli enda mer.
- Vi bruker å budsjettere med 50 prosent årlig vekst, fleiper daglig leder og grunnlegger Espen Lothe.

Nytt bygg

Ifjor og i år investerer Kinnbryggeriet for 6-7 millioner kroner i nytt bygg og utstyr. Kapasiteten er økt fra 4000 til 20.000 liter i uken.
Lothe tror bryggerigigantenes storproduksjon og priskonkurranse har ryddet en nisje for slike som ham.
- Folk er veldig sugne på å smake nye ting, og har fått øynene opp for at mat og drikke ikke nødvendigvis trenger å vere et kjedelig industriprodukt, som er billigst mulig. Dessuten har også folks kjøpekraft økt, sier Lothe.

Vinner på polet

Blant Vinmonopolets sterkøltilbud (øl med over 4,75 prosent alkoholkonsentrasjon) er syv av de 25 mest solgte ølslagene laget av norske småbryggerier.
Nestoren blant de nye bryggeriene, selskapet med det lange navnet Nøgne Ø Det kompromissløse bryggeri as, har til og med klart å klatre helt opp på fjerdeplass på bestselgerlisten med ett av sine øl.
Trollbryggeriet har nettopp fått sitt første sterkøl inn i Vinmonopolets hyller.
Vinmonopolet tilbyr små bryggeriet en inngang til markedet over hele landet, ved at alle som er godkjent som sterkøl-produsenter kan få plass i hyllene, eller i det minste plass i bestillinglisten.
Slår ølet an får produsenten mer plass.
- Det begynte å røre på seg i 2007, sier informasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.
Nordahl mener to trender slår ut til småbryggerienes fordel. Den ene er interessen for kortreist mat og drikke. Den andre er at folk fortrekker svakere typer alkohol.

Solgte 45 flasker

Stein Harald Døving i Nordal er foreløpig den ferskeste av ølbryggerne på Nordvestlandet som satser på å gjøre butikk av en gammel interesse.
Døving har gjort geitefjøsen hjemme på gården om til bryggerilokale. Siste helgen i januar solgte han rundt 45 av de første 800 flaskene sterkøl han har brygget for kommersielle formål.
Nå er han i gang, neste år er målet at Tonga Gardsbryggeri skal passere 5000 liter, slik at han passerer grensen for å bli medlem i bryggeriforeningen.
Nye bryggerier er også på vei. Ifølge Innovasjon Norge i Møre og Romsdal har to nye bryggeriprosjektet, som ligger på Sunnmøre, fått støtte til å komme i gang, og flere andre sysler også med planer.
- Interessen er økende, det er helt klart, sier Bjarne Øygard i Innovasjon Norge.
Vi har måttet avvise kunder fordi vi ikke har greid å levere nok

Publisert: 01.02.2014 06:46

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:31