Synspunkt
Miljøpolitikk og bærekraft – på lag med næringslivet
Ålesund kommune bandt seg opp til en svært dyr innkjøpsstrategi når det skal bygges nytt - uten å vite om dette gir større effekt enn alternative tiltak med tilsvarende kostnad, skriver Dag Olav Tennfjord, gruppeleder i Ålesund Høyre.
21.01.2021
Ser av innlegg i Nett.no at Jarle Hauge Steffensen utfordrer Høgre på innkjøpsstrategien der han mener vi har gjort flere forsøk på omkamp. Vi stemte i første omgang mot fordi det var uklart for oss hva dette forslaget betydde i form av kostnader. Det var vist til en rekke tekniske standarder som de færreste hadde hørt om. Og ingen hadde på det tidspunktet tallfestet beløpene.
Etter ferien fikk vi faktisk en analyse av dette fra ÅKE som hadde kalkulert merkostnaden for kommende fireårsperiode til 219 millioner kroner. En ikke ubetydelig sum etter vår mening, mer enn nok til å bygger en ny og flott skole. Hauge Steffensen etterlyser også en klar prioritering for å kunne gjennomføre en klok miljøstrategi. Der er vi på linje, men vi sliter med å forstå hvordan det kan gjøres uten å kjenne kostnadene med tiltakene og å veie dem opp mot alternative tiltak. Vi er nå bundet opp til en svært dyr strategi - uten å vite om dette gir større effekt enn alternative tiltak med tilsvarende kostnad.
For eksempel å sette av midler til gode ENØK tiltak og rehabilitering av eksisterende bygningsmasse. Gjenbruk og vedlikehold av eiendeler du allerede har anskaffet er god miljøpolitikk. Dessverre greier ikke Ålesund dette fordi man er så glad i å investere. Bygg råtner på rot og det brukes unødig mye energi fordi driftsbudsjettene nedprioriteres. Dette ble godt dokumentert i en rapport fra kontrollutvalget som sammenlignet energiforbruk per kvadratmeter for de fem kommunene som gikk sammen i nye Ålesund. Denne viste et veldig stort sprik mellom Haram som har satset målrettet på ENØK, og mange av de andre kommunene. Vi var glade for å få gjennomslag for vårt forslag om å øke innsatsen på dette området, men er usikre på om det er nok ressurser til å få fortgang i dette arbeidet.
Nye bygg med masse teknologiske løsninger blir vanskelige og ofte dyre å drifte. Derfor er det viktig å starte trinnvis og skaffe seg erfaring og kompetanse. Ta for eksempel det nye helsehuset på Eidet som fikk en rekke energisparende installasjoner, fra solfangere til varmepumpe mot jordvarme og et avansert styringssystem. Etter flere års drift er det fortsatt store utfordringer med drift av det tekniske anlegget og gevinsten av tiltakene er uklare.
Ellers er jeg forbløffet over at Hauge Steffensen trekker fram det han kaller «prestisjeprosjektene med framtidslaben» uten å nevne at et av de store resultatene av dette er et prosjekt av nasjonal interesse, som har som hovedmål å redusere miljøfotavtrykket til transportsektoren i næringslivet. Og uten å nevne alle partnerne som er med å finansiere dette eller at man holder på å utvikle et helhetlig verktøy for måling av bærekraft i kommunene.
I prosjektet «Digerneset Innovasjon» har vi fått med en rekke regionale og nasjonale aktører for å legge til rette for en overgang til klimanøytrale løsninger for tyngre kjøretøy. Regjeringen legger til rette for en økt satsing på bruk av Hydrogen og andre løsninger som kan få ned klimaavtrykket til transportsektoren gjennom at det bygges opp verdikjeder for bruk av hydrogen. Nå seiler Ålesund Kommune opp som en nasjonal pilot for å realisere en slik løsning. På dette området vil både landbaserte og sjøbaserte løsninger kunne utvikles – slik at vi kan skape både miljømessig og økonomisk bærekraft i regionen vår.
Etter ferien fikk vi faktisk en analyse av dette fra ÅKE som hadde kalkulert merkostnaden for kommende fireårsperiode til 219 millioner kroner. En ikke ubetydelig sum etter vår mening, mer enn nok til å bygger en ny og flott skole. Hauge Steffensen etterlyser også en klar prioritering for å kunne gjennomføre en klok miljøstrategi. Der er vi på linje, men vi sliter med å forstå hvordan det kan gjøres uten å kjenne kostnadene med tiltakene og å veie dem opp mot alternative tiltak. Vi er nå bundet opp til en svært dyr strategi - uten å vite om dette gir større effekt enn alternative tiltak med tilsvarende kostnad.
For eksempel å sette av midler til gode ENØK tiltak og rehabilitering av eksisterende bygningsmasse. Gjenbruk og vedlikehold av eiendeler du allerede har anskaffet er god miljøpolitikk. Dessverre greier ikke Ålesund dette fordi man er så glad i å investere. Bygg råtner på rot og det brukes unødig mye energi fordi driftsbudsjettene nedprioriteres. Dette ble godt dokumentert i en rapport fra kontrollutvalget som sammenlignet energiforbruk per kvadratmeter for de fem kommunene som gikk sammen i nye Ålesund. Denne viste et veldig stort sprik mellom Haram som har satset målrettet på ENØK, og mange av de andre kommunene. Vi var glade for å få gjennomslag for vårt forslag om å øke innsatsen på dette området, men er usikre på om det er nok ressurser til å få fortgang i dette arbeidet.
Nye bygg med masse teknologiske løsninger blir vanskelige og ofte dyre å drifte. Derfor er det viktig å starte trinnvis og skaffe seg erfaring og kompetanse. Ta for eksempel det nye helsehuset på Eidet som fikk en rekke energisparende installasjoner, fra solfangere til varmepumpe mot jordvarme og et avansert styringssystem. Etter flere års drift er det fortsatt store utfordringer med drift av det tekniske anlegget og gevinsten av tiltakene er uklare.
Ellers er jeg forbløffet over at Hauge Steffensen trekker fram det han kaller «prestisjeprosjektene med framtidslaben» uten å nevne at et av de store resultatene av dette er et prosjekt av nasjonal interesse, som har som hovedmål å redusere miljøfotavtrykket til transportsektoren i næringslivet. Og uten å nevne alle partnerne som er med å finansiere dette eller at man holder på å utvikle et helhetlig verktøy for måling av bærekraft i kommunene.
I prosjektet «Digerneset Innovasjon» har vi fått med en rekke regionale og nasjonale aktører for å legge til rette for en overgang til klimanøytrale løsninger for tyngre kjøretøy. Regjeringen legger til rette for en økt satsing på bruk av Hydrogen og andre løsninger som kan få ned klimaavtrykket til transportsektoren gjennom at det bygges opp verdikjeder for bruk av hydrogen. Nå seiler Ålesund Kommune opp som en nasjonal pilot for å realisere en slik løsning. På dette området vil både landbaserte og sjøbaserte løsninger kunne utvikles – slik at vi kan skape både miljømessig og økonomisk bærekraft i regionen vår.
Publisert: 21.01.2021 14:16
Sist oppdatert: 11.02.2021 08:43