Synspunkt
Stans flyseteavgiften!
Arbeidsledigheten i Møre og Romsdal økte faretruende i januar og 4720 personer er nå uten jobb, en økning på 33 prosent på ett år. Samtidig har Stortinget vedtatt å innføre en ny flyseteavgift fra 1. april. Den vil kunne svekke samferdselstilbudet i fylket og skade næringslivet betydelig.
11.02.2016
Gode flyforbindelser er helt avgjørende for næringslivet som må kunne nå både nasjonale og internasjonale markeder raskest mulig. Alternative transport tilbud har vi som kjent ikke.
Under budsjettforhandlingene i desember ble det kjent at de fire partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti og Venstre foreslo å innføre en ny flyseteavgift på 88 kroner inklusive merverdiavgift fra 1. april i år. Konsekvensene var det ingen som hadde tatt seg tid til å tenke igjennom.
Det må være lov å spørre seg i dag om det er fornuftig å innføre en ny flyseteavgift i april, når vi nå ser hvordan krisa i oljesektoren brer seg fra fylke til fylke langs hele Norskekysten.
Avinors statistikk for 2015 viser en nedgang i innenlands passasjerer på 2,5 prosent i Norge. Ved Ørsta/Volda lufthavn var nedgangen 7,2 prosent, ved Sandane 5,1 prosent, ved Kristiansund lufthavn var nedgangen på 5 prosent, ved Ålesund lufthavn var nedgangen 1,5 prosent, mens Molde økte med 2,6 prosent. Lufthavnene er med andre ord under sterkt press på grunn av dårlige tider.
En økning i prisen på flyreisene med i gjennomsnitt 10 prosent, som følge av den nye flyseteavgiften, ventes å redusere ytterligere fem prosent av flytrafikken. Det er mye og vi må regne med at flyselskapene kan komme til å innstille ruter og dermed reduseres et viktig transporttilbud for bedriftene våre. Det vil være ille for det internasjonalt rettede næringslivet i vårt fylke.
Flyplasser binder folk sammen og er en forutsetning for vekst i flere bransjer:
Statistisk analyse viser at en økning i flytilbudet på ti prosent gir en økning i BNP på 0,5 prosent. 0,5 prosent av fastlands-BNP er 12 milliarder kroner og tilsvarer i overkant av 12.000 nye arbeidsplasser. Ikke bare vokser antall reisende når økonomien vokser, men et bedre flytilbud fører til økt økonomisk vekst i næringslivet.
I tillegg er det slik at ruter som mottar statsstøtte ikke skal ilegges avgiften. Det gir rare utslag og viser at virkningene av den nye flyseteavgiften ikke er konsekvensutredet:
Ørsta/Volda og Sandane ligger cirka én times kjøring fra hverandre. Hvis du reiser fra Ørsta/Volda til Bergen slipper du skatten, men reiser du fra Ørsta/Volda til Oslo må du betale skatten. Reiser du derimot fra Sandane, slipper du alltid unna skatten.
Å kalle forslaget om en ny flyseteavgift for en miljø- eller klimaavgift er en stor misforståelse. Flytrafikken er omfattet av EUs handel med CO2-kvoter, som vil bli redusert med 43 prosent innen 2030. Dette er altså en del av utslippene, der Stortinget har overlatt til markedet å finne en løsning - og det virker. Norske politikeres ansvar i klimapolitikken er å treffe tiltak overfor de sektorene som ikke er omfattet av kvotehandelen. En grundig behandling av dette er foretatt i Grønn skattekommisjon fra desember ifjor.
Satt på spissen kan vi fly så mye vi vil i Europa uten at det påvirker klima, fordi kvotehandelen sørger for at kuttene tas der de er billigst.
Vi må ikke skyte oss selv i foten nå, ved å gjennomføre straffetiltak som bare rammer oss selv. Vi trenger tiltak som skaper optimisme og muligheter.
Forslaget om ny flyseteavgift kom på bordet for å skaffe 1,1 milliarder til statskassen i 2016. Det burde ikke være vanskelig å finne muligheter for kutt eller øke inntektene fra eksisterende poster, fremfor å introdusere en ny avgift, som vi risikerer å aldri bli kvitt.
NHO Møre og Romsdal ber om at våre politikere bidrar til en konstruktiv løsning og finner et alternativ til den omstridte flyseteavgiften.
Torill Ytreberg, regiondirektør NHO Møre og Romsdal
Under budsjettforhandlingene i desember ble det kjent at de fire partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti og Venstre foreslo å innføre en ny flyseteavgift på 88 kroner inklusive merverdiavgift fra 1. april i år. Konsekvensene var det ingen som hadde tatt seg tid til å tenke igjennom.
Det må være lov å spørre seg i dag om det er fornuftig å innføre en ny flyseteavgift i april, når vi nå ser hvordan krisa i oljesektoren brer seg fra fylke til fylke langs hele Norskekysten.
Avinors statistikk for 2015 viser en nedgang i innenlands passasjerer på 2,5 prosent i Norge. Ved Ørsta/Volda lufthavn var nedgangen 7,2 prosent, ved Sandane 5,1 prosent, ved Kristiansund lufthavn var nedgangen på 5 prosent, ved Ålesund lufthavn var nedgangen 1,5 prosent, mens Molde økte med 2,6 prosent. Lufthavnene er med andre ord under sterkt press på grunn av dårlige tider.
En økning i prisen på flyreisene med i gjennomsnitt 10 prosent, som følge av den nye flyseteavgiften, ventes å redusere ytterligere fem prosent av flytrafikken. Det er mye og vi må regne med at flyselskapene kan komme til å innstille ruter og dermed reduseres et viktig transporttilbud for bedriftene våre. Det vil være ille for det internasjonalt rettede næringslivet i vårt fylke.
Flyplasser binder folk sammen og er en forutsetning for vekst i flere bransjer:
- Økt handel med varer og tjenester i en rekke bransjer p.g.a. økt markedstilgjengelighet
- Det er større investeringer i områder med gode flyforbindelser
- Gode flyforbindelser er en viktig forutsetning for økt turisme. Regionens hoteller og reiseliv rammes av kutt i flyruter og redusert tilbud flere steder. Det gjør det vanskeligere for både norske og utenlandske turister å nå våre reiselivsdestinasjoner.
- Flyforbindelser gir forutsetninger for større markeder og gir stordriftsfordeler i industrien.
Statistisk analyse viser at en økning i flytilbudet på ti prosent gir en økning i BNP på 0,5 prosent. 0,5 prosent av fastlands-BNP er 12 milliarder kroner og tilsvarer i overkant av 12.000 nye arbeidsplasser. Ikke bare vokser antall reisende når økonomien vokser, men et bedre flytilbud fører til økt økonomisk vekst i næringslivet.
I tillegg er det slik at ruter som mottar statsstøtte ikke skal ilegges avgiften. Det gir rare utslag og viser at virkningene av den nye flyseteavgiften ikke er konsekvensutredet:
Ørsta/Volda og Sandane ligger cirka én times kjøring fra hverandre. Hvis du reiser fra Ørsta/Volda til Bergen slipper du skatten, men reiser du fra Ørsta/Volda til Oslo må du betale skatten. Reiser du derimot fra Sandane, slipper du alltid unna skatten.
Å kalle forslaget om en ny flyseteavgift for en miljø- eller klimaavgift er en stor misforståelse. Flytrafikken er omfattet av EUs handel med CO2-kvoter, som vil bli redusert med 43 prosent innen 2030. Dette er altså en del av utslippene, der Stortinget har overlatt til markedet å finne en løsning - og det virker. Norske politikeres ansvar i klimapolitikken er å treffe tiltak overfor de sektorene som ikke er omfattet av kvotehandelen. En grundig behandling av dette er foretatt i Grønn skattekommisjon fra desember ifjor.
Satt på spissen kan vi fly så mye vi vil i Europa uten at det påvirker klima, fordi kvotehandelen sørger for at kuttene tas der de er billigst.
Vi må ikke skyte oss selv i foten nå, ved å gjennomføre straffetiltak som bare rammer oss selv. Vi trenger tiltak som skaper optimisme og muligheter.
Forslaget om ny flyseteavgift kom på bordet for å skaffe 1,1 milliarder til statskassen i 2016. Det burde ikke være vanskelig å finne muligheter for kutt eller øke inntektene fra eksisterende poster, fremfor å introdusere en ny avgift, som vi risikerer å aldri bli kvitt.
NHO Møre og Romsdal ber om at våre politikere bidrar til en konstruktiv løsning og finner et alternativ til den omstridte flyseteavgiften.
Torill Ytreberg, regiondirektør NHO Møre og Romsdal
Publisert: 11.02.2016 16:36
Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41