Intership LFC Salt Ship Design Brunvoll Propulsion
KONTRAKT: Brunvoll-kontrakt på to brønnbåter Intership bygger hos tyrkiske Sefine. Skisse: Brunvoll
Nytt

Brunvoll-kontrakt med Intership

Skal levere framdrift, manøvrering og kontrollsystem til to brønnbåter til Hareid-selskapet.

27.09.2022

Brunvoll har signert kontrakt for levering av framdrift, manøvrering, og kontrollsystem til to store brønnbåter til rederiet Intership på Hareid. Fartøyene er designet av Salt Ship Design, og skal bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia.

Brunvoll opplyser i en pressemelding at selskapet skal levere framdrift og manøvrering på begge båtene. Det er ulike framdriftssystem på de to fartøyene, hvor den største båten på 6500 kubikkmeter skal utrustes med to azimuth framdriftsthrustere og to sidethrustere i baugen, mens båten på 4000 kubikkmeter skal utrustes med CP-propell og tomotors gir, to sidethrustere i akterskipet og to sidethrustere i baugen.

Plassbesparende utstyr
Begge båtene skal utstyres med BruCon kontrollsystem for framdrift og manøvrering, og DP-system (dynamisk posisjonering) som muliggjør lasting og lossing i distanse fra merdene under krevende forhold.

Brunvoll viser til at selskapet utvikler framdrift- og automasjonssystemer for å imøtekomme spesifikke forhold for ulike skipstyper. Brønnbåter har behov for plassbesparende utstyr og god fleksibilitet både i fysisk arrangement i motorrommet, og i motorytelse for å møte ulike operasjonsmodus.

Det blir sagt at Brunvolls TS800-gir er et kompakt twin-in single-out reduksjonsgir designet for to el-motorer og en propell, hvor propellen kan drives av en eller begge el-motorene alt etter behov for ytelse. Motorene kan plasseres både foran og bak giret, og dermed tilpasses tilgjengelig plass i motorrommet.

Hybridbåter
Et konvensjonelt CP-propellsystem sørger for god effektivitet for båter med varierende driftsprofil, som f.eks. ulik lastkondisjon i transit operasjon. Brunvolls azimuth framdriftsthrustere er designet for høy effektivitet og god manøvrering, og vil gi optimal effektivitet under manøvrering og i DP-operasjoner.

- Disse to fartøyene er hybridbåter med betydelige batteripakker som tilfredsstiller de strengeste miljøkrav, og skal fullspekkes med norsk utstyr.

- I valg av framdriftskonsept er det lagt vekt på å bruke kjent teknologi som fungerer godt i andre segment som opererer under krevende forhold, som for eksempel offshore, sier Kjetil Opshaug, COO i Intership, i pressemeldingen.

Publisert: 27.09.2022 13:43

Sist oppdatert: 27.09.2022 14:05

Mer om