Fergeombygging veltet Fosen Yard
Fosen Yard-sjefen vil starte på nytt etter konkursen.
Bom i beregningene av hva ombyggingen av en ferge for ferderederiet Torghattens ville koste ble slutten for Fosen Yard, som denne uken gikk til skifteretten og bad om oppbud.
Fergen Barøy skulle bygges om til elektriske drift. Tapene på det prosjektet, tap på andre prosjekter og tosifret millionunderskudd både i 2021 og 2022 ble for mye.
Ombyggingen av fergen var ment å være en oppfølging til et nybyggingsprosjekt med det samme elektriske anlegget, sier daglig leder og hovedaksjonær i Fosen Yard Holding, Anders Straumsheim til Adresseavisen.
– Men så ble nybygget forsinket, og vi ble piloten i stedet. Prosjektet har fått et vesentlig større omfang enn det man så for seg da kontrakten ble inngått for et år siden. Det har dukket opp uforutsette ting som det ikke er tatt høyde for, sier han til avisen.
Røkke-yacht
Etter det NETT NO har grunn til å tro var Fosen Yard et alternativ for å få forlenget Kjell Inge Røkkes kombinerte yacht og forskningfartøy Rev Ocean, som opprinnelig skulle leveres fra Vard i 2020.
Vard har ikke en dokk som er stor nok og trenger en partner for å få jobben gjort. Fosen Yards dokk er på 215 meter, en av de få med plass til Rev Ocean.
Vil starte på nytt
Barøy-prosjektet veltet lasset for Fosen Yard, ifølge Straumsheim.
Han sier til Adresseavisa at de håper å kunne gjenoppta driften etter å ordnet opp med både leverandører, kunder og banken.
Fosen Yard var eid av Fosen Yard Holding, der Straumsheim er hovedaksjonær. Fosen Yard Holding og søsterselskap av Fosen Yard er ikke omfattet av konkursen. Fosen Yard var et rent driftselskap.
Fosen Yard Holding har ikke levert regnskap for 2022. I 2021 hadde konsernet Fosen Yard Holding 1,1 milliarder kroner i driftsinntekt i 2021, et resultat før skatt på minus 78 millioner kroner og negativ egenkapital. Morselskapet Fosen Yard Holding hadde en million kroner i driftsinntekt, 14 millioner kroner i resultat før skatt og 24 millioner kroner i egenkapital.
Morselskapet kan tape på konkursen
En del av verdiene i morselskapet lå i datterselskapet Fosen Yard. Ifølge konkurskjennelsen hadde Fosen Yard 17,9 milioner kroner i gjeld ved konkursåpning og verdier for cirka 173,5 millioner kroner.
En del av gjelden er til Fosen Yard Holding.
- Holdingselskapet har et krav i dette boet også (konkursboet etter Fosen Yard, journ.anm.), så boet må gjøre opp før fasiten er klar. Det er lånt ut penger fra Fosen Yard Holding til Fosen Yard, så alt henger sammen med alt, sier Straumsheim til Adresseavisen.
Les også
Verftet var et alternativ for å forlenge Kjell Inge Røkkes kombinerte yacht og forskningsfartøy.
Til sammen 83 millioner i minus i 2022 og 2021 - og problemene fortsatte i fjor.
Hurtigrutens største oppgradering noensinne sikrer ny verftsaktivitet på Fosen.
Publisert: 01.02.2024 08:43
Sist oppdatert: 01.02.2024 08:43