Fikk teste seg grundig rundt Stad
Oslo Havns nye oppsynsbåt fra Ålesund er døpt.
Den nye havneoppsynsbåten til Oslo Havn er bygget hos Maritime Partner i Ålesund.
Den 13,10 meter lange og 3,88 brede båten er bygget av resirkulert aluminium og kombinerer drift med batteri og miljødiesel.
Dette opplyser Oslo Havn i en pressemelding.
- Jeg gleder meg til å se båten i aksjon. Den er med på å gjøre fjorden trygg for alle som ferdes på sjøen, og den reduserer utslipp. Med andre ord er den ett av flere bidrag til byrådets handlingsplan for nullutslipp i havna, sier Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap i Oslo.
Båten inngår i havneoppsynet og skal eskortere større skip som ferdes i Oslo havn.
Les også
Den nye oppsynsbåten blir sett på som banebrytende.
- Oslo Havn har gjort et omfattende arbeid for å bli nullutslippshavn på sikt. Jeg er stolt av båten. Det er viktig at noen går foran. Slik utvikles teknologien så flere kan ta den i bruk. Takk til Maritime Partner AS som bygget båten og til de ansatte i Oslo Havn som bidro til å utvikle den. Båten vil trygge ferdselen på fjorden og jeg ønsker at byens innbyggere får glede av båten, sier Marthe Scharning, styreleder i Oslo Havn, i pressemeldingen.
Ved hjelp av hybridteknologien er det forventet at forbruket av miljødiesel blir redusert med rundt 70 %.
Adm. dir. Peder R. Myklebust ved Maritime Partner sier at de er veldig glade for å jobbe med kunder som har fokus på både miljø og ny teknologi.
- For å få frem nye og mer miljøvennlige fremdriftssystemer er vi helt avhengige av å ha foregangskunder slik som Oslo Havn. Kunden Oslo Havn ser verdien av å være med å ta investeringer som er kostbare, men som gir viktig innovasjon på veien mot ett grønt skifte.
Den fikk prøvd seg under alle slags forhold langs vår langstrakte kyst, og over Stadt hadde vi bølger opp mot 8-9 meter
Arne Dybvik, markedsdirektør hos Maritime Partner sier at båten fikk en skikkelig «prøvetur» da den ble levert sjøveien fra Ålesund til Oslo.
- Den fikk prøvd seg under alle slags forhold langs vår langstrakte kyst, og over Stadt hadde vi bølger opp mot 8-9 meter. Man føler seg liten under slike forhold, men båten fikk vist sine ekstremt gode sjøegenskaper i forhold som den forhåpentligvis ikke vil få i Oslo.
Båtens fremdrift skjer ved hjelp av to vannjeter som er koblet sammen med diesel- og elektromotorene. Topphastigheten er på over 30 knop. Batterier kan drifte fartøyet i lave hastigheter på 4-5 knop i 2-3 timer.
Publisert: 07.06.2021 13:42
Sist oppdatert: 07.06.2021 16:05