Finansierer rundt 15 skip for havvind
Eksfin gir også lån til skip nummer to for Ålesund-rederi. Men oppdraga skjer utenlands.
Til sammen finansierer Eksfin rundt 15 servicefartøy som skal brukes i havvindmarkedet. Noen av disse er levert, mens andre fortsatt er under bygging.
– I mangel på norske havvindparker må norsk maritim næring konsentrere seg om eksportmarkedet. Når Eksfin samarbeider med private eiere og banker, får vi løftet flere og større eksportsatsinger, uttaler administrerende direktør Tone Lunde Bakker i Eksfin i en artikkel hjemmesida deres.
Samla lån og garantier til norske leveranser til havvindparker i utlandet fra Eksfin er kommet opp i over 10 milliarder kroner, får NETT NO opplyst.
Finansiering til Nordwind-skip
Eksfin har vært med å finansiere det første havvindskipet til Norwind-rederiet i Ålesund. Også skip nummer to - Norwind Gale – blir finansiert med hjelp fra det statlige forvaltningsbedrifta.
Det neste skipet til Norwind-rederiet skal leveres fra Vard i mai 2023. Skroget bygget ved Vard-verftet i Romania og utrustningen skal skje i Norge.
– Norsk leverandørindustri og teknologi danner grunnlag for Eksfins bidrag til finansieringen av havvindfartøy både dersom det bygges ved norske verft og verft utenfor Norge, uttaler kundeansvarlig Jan Borø i Eksfin i saka.
Samarbeid med Sparebank Vest
Norwind Breeze, som ble overlevert fra Brattvåg-verftet til Vard i mai,
var et ombygd forsyningsskip for oljeindustrien som opprinnelig ble
levert fra Vard-verftet i Vietnam i 2015.
Fartøyet er nå i arbeid på britisk sokkel for Ørsted på verdens største offshore vindpark - Hornsea 2.
Nordwind Breeze ble finansiert med lån fra Eksfin på i alt 18 millioner euro – eller nær 190 millioner kroner. Risikoen for Eksfin sin del utgjør nær tre firedeler av summen, og det resterende er garantert av Sparebanken Vest.
Publisert: 25.10.2022 15:19
Sist oppdatert: 25.10.2022 15:54