Kan være første og siste gang i norsk farvann
Nybygd serviceskip på Norges-besøk. Bransjen ber regjeringa skru opp tempoet på havvind.
Det spanskbygde vindskipet Edda Breeze til Edda Wind-rederiet er i disse dager på Norges-besøk.
Det kan være første og siste gang skipet er i norsk farvann, ettersom skipet skal ut på tiårig kontrakt i Tyskland. Også søsterskipene som selskapet skal ta i mot de neste årene, skal ut på oppdrag i land som Frankrike og Storbritannia.
– Det samme skal alle de andre havvindskipene norske rederier for tiden har under bygging, ifølge en pressemelding fra Norges Rederiforbund.
(saka held fram under)
Vil ha nye areal for havvind raskt
Sammen med NHO, vindkraftforeningen NORWEA og partiet Høyre, etterlyser de nå fortgang i planene for havvind på norsk sokkel.
De mener regjeringen må sette opp farten om Norge hevde seg i konkurranse med europeiske land som allerede er godt i gang.
– Det må utlyses ytterligere areal raskest mulig, kapitalen er der, etterspørselen er der og leverandørene er der, uttaler administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund i forbindelse med et besøk om bord i skipet i Oslo.
Trolig behov for 250 skip innen 2030
På verdensbasis er det ventet et behov for 250 havvindskip innen 2030.
– Norske rederier er klare til å ta sin del av markedet, og vil i løpet av de kommende årene bygge tonnasje som hovedsakelig kommer til å operere i Europa, heter det i meldinga.
Det nye flaggskipet Edda Breeze er det første av sju tilsvarende skip de har under bygging ved det spanske Astilleros Gondan-verftet. Allerede neste år vil Edda Wind-rederiet har seks skip i flåten i havvindmarkedet.
Publisert: 13.09.2022 09:15
Sist oppdatert: 13.09.2022 09:29