Monica Gjerde Sperre Trond Solvang Rederikonferansen 2022 foto Ogne
VIL HA ENDRING: Advokat Monica Gjerde Sperre og jusprofessor Trond Solvang arbeider for å endre reglene for hvordan granskning av ulykker til sjøs skal foregå. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Forbereder seg på langvarig arbeid

Vil endre reglene for granskning av skipshavari. Tror det tar lang tid å komme i mål.

19.05.2022

Lang behandlingstid og rettsikkerhetsproblem for alle som er involvert. Det er problemet med dagens system for gransking av skipsforlis og ulykker til sjøs, slik advokat Monica Gjerde Sperre og jusprofessor Trond Solvang ser det.

Begge jobber for endringer i regelverket, men erkjenner at det kan bli en lang prosess. Første mål er å trekke representanter for myndighetene med i diskusjonen, sier de to.

Sperre er partner i advokatfirmaet Kvale, Solvang er professor ved Nordisk institutt for sjørett på Universitet i Oslo.

Vil ha sjøforklaringen tilbake
Under Rederikonferansen 2021 i fjor høst, bad daværende Sølvstrans-sjef Roger Halsebakk og operasjonssjef Bjørn Inge Furuli i Nye Giske Havfiske om at sjøforklaringen blir gjenninnført.

De argumenterte blant annet med at det personlige ansvaret var pulveriserert.

Sjøforklaringa var en rettslig prosess etter forlis og ulykker. Den ble fjernet i 2008 og ansvaret for å granske ulykker ble overlatt til Havarikommisjonen.

Ulikt mandat
Havarikommisjonen mandat er å finne årsakene til ulykker og hvilke lærdommer som kan høstes for å hindre at det skjer nye ulykker. Det er ikke kommisjonens mandat å fordele ansvar og skyld.

Skyld og ansvar er politiets ansvar å vurdere. Når politiet gjerne venter på Havarikomminsjonens rapport før de vurderer om det skal settes i gang etterforskning og senere eventuelt siktelser og tiltale, tar det minst ett år får politiet kommer i gang.

- Vi mister det tidsnære, sier Sperre.

Konsekvensen er at både rederiet og ansatte i rederiet må leve lenger med den beslastningen der er å vente på en avklaring enn den måtte med den gamle sjøforklaringen.

Må forklare seg
Med dagens system er partene som har vært involvert i en ulykke pålagt å forklare seg for Havarikommisjonen.

Dermed kan politiet vente på Havarikommisjonen rapport, og bruke den som utgangspunkt for etterforskning og eventuelt tiltale mot dem som har forklart seg for kommisjonen.

I en ordinær rettslig protest har de som er siktet rett til å nekte å forklare seg. I og med at alle må forklarer seg for Havarikommisjonen mister potesielt siktede denne retten, og det er er rettsikkerhetssproblem, etter Solvangs vurdering.

Publisert: 19.05.2022 13:33

Sist oppdatert: 19.05.2022 14:08

Mer om