Hugo Strand styrleiar Norske Skispverft naeringpolitisk dag 0ot 24 foto Ogne
NY KONKURRENT: Representanter for indiske verft har allerede møtt norske rederier etter at handelsavtalen kom på plass tidligere i år og styreleder Hugo Strand frykter indiske verft kan bli en ny konkurrent for norske skipsverft, slik Tyrkia tidligere har blitt. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Frykter indisk konkurranse for verfta

Norske Skipsverft vil ha begrensninger i støtte når norske selskap bygger skip utenfor EØS-landene.

25.10.2024

En handelsavtale med India gjør at styreleder Hugo Strand i Norske Skipsverft frykter indiske verft kan blir en ny, stor konkurrent, akkurat som tyrkiske verft ble det.

– Hvis Enova og Eksfin får opptre sånn som de har gjort hittil, med erfaringene de siste årene hvor veldig mye har gått utenfor EØS, altså til Tyrkia, da er India next, og inderne har begynt å posisjonere seg allerede. De indiske verftene har møtt med norske rederi, både i Bergen og andre plasser i Norge, sier Strand til Nett No.

– Etter EØS-avtalen kan dette bli en av de viktigste handelsavtalene Norge noen gang har inngått, sa statsminister Jonas Gahr Støre da avtalen ble signert i mars i år. 

Kritisk
Norske Skipsverft er både en bransjeorganisasjon og en salg- og markedsføringsorganisasjon for verftene. 

Organisasjonen har i flere år arbeidet mot at det gis støtte knyttet til skipsbyggingskontrakter norske redere inngår med verft utenfor EØS-landene. Det er en bruk av skattebetalernes penger som skader norsk skipsbygging, mener organisasjonen.

Strand tok også opp den mulige utfordringen fra indiske verft i talen sin til organisasjonens Næringspolitiske dag i Ålesund denne uken.

Han sier til Nett No at Norge bør begrense støtte fra Enova og Eksfin til skip som bygges i EØS-området, altså i Norge og EU-land. Det er bare et spørsmål om politisk vilje, etter Strands vurdering.

– Det er ingen juridiske betenkeligheter rundt det, sier Strand.

Kan konkurrere
Ut fra det han kjenner til indiske skipsbyggingsindustri, mener han de er en potensiell konkurrent for norske verft.

Strand viser til at dagligvaregrossistselskapet Asko som et eksempel. Asko får bygget to førerløse frakteskip som skal gå i rute mellom lagrene til Asko på hver side av Oslo-fjorden. 

Den kontrakten gikk til indiske Cochin Shipyard i konkurransen med blant andre Green Yard Kleven. Enova støttet prosjektet med 119 millioner kroner.

– De har nok fire-fem gode, dyktige verft på norsk toppnivå. Ikke samme gjennomføringsevne og sånt, men god nok, sier Strand.

Norsk næringslivet har store muligheter, både til å finne nye marked og nye partnere i India som følge av den nye frihandelsavtalen.

Det var hovedbudskapet fra både Innovasjon Norge og Indias ambassadør til Norge, Dr. Acquino Vimal, under et besøk i Ålesund i mai i år.

– India har noe for alle, rett og slett på grunn av størrelsen, sa ambassadøren til Nett No underveis i besøket.

Publisert: 25.10.2024 11:05

Sist oppdatert: 25.10.2024 11:32

Mer om