Pir Bjørn Richard Johansen Foto Marius Rosbach
FULLT HUS: Mange ville komme for å høre tips til krisehåndtering på Pir i Ålesund fredag. Bjørn Richard Johansen har hatt hendene fulle som rådgiver for den islandske regjeringa de siste årene. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Fullt hus og venteliste for krisetips

Å handle for raskt er den vanligste feilen ved krisehåndtering. Og åpenhet er ikke alltid det beste.

Marius Rosbach
13.01.2023

Interessen er tydelig stor for krisehåndtering og hvordan næringslivet blir berørt av dagens usikre verdenssituasjon.

Da Converto fredag inviterte til møte med «kriseekspert» Bjørn Richard Johansen og oberstløytnant Geir Hågen Karlsen, var det fullt hus og ventelister for å komme inn i salen på Pir-bygget i Ålesund.

Kvelden i forveien var det også kamp om plassene, da Converto inviterte til Torsdagskvelden - en blanding av talkshow og folkemøte - med samme tema.

Pir Bjørn Richard Johansen Foto Marius Rosbach 22
FIRST HOUSE-PARTNER: Bjørn Richard Johansen er strategisk rådgiver i Lysk og assosiert partner i First House - som han også var med å starte opp. Foto: Marius Rosbach

– Få de rette menneskene rundt deg
Bjørn Richard Johansen er strategisk rådgiver i Lysk og har bred erfaring med krisehåndtering. Blant annet var han leid inn som rådgiver for den islandske regjeringa, da finanskrisen la landets bankvesen i ruiner.

Johansen forteller at den vanligste feilen i møte med en krise – er at man reagerer for raskt.

– Du har ofte mer tid enn du tror. Bruk den til å tenke godt og få de rette menneskene rundt deg for å hjelpe. Ring de gode rådgivere og tenk sammen, før dere reagerer, sier han.

Må handle raskt
Selv om du gjerne kan bruke litt tid på å kommunisere utad – er det likevel ingen tid å miste når en krise inntreffer. Johansen påpeker at det gjelder å ha en beredskapsplan klar, sette stab raskt og koordinere godt.

Og om krisa oppstår på kvelden - så vent for all del ikke til morgenen etter med å få hjelp, er hans råd.

– Ta ansvaret for krisa og bruk det første døgnet – og gjerne natta – til å lage en god plan videre, sier Johansen.

I tillegg til selve krisa – kan kommunikasjonen utvikle seg til en krise i seg selv. Han påpeker at alle i stor grad kan velge om de vil framstå som skurk, ekspert, helt eller offer.

– God internkommunikasjon gjør deg også i bedre stand til å håndtere krisen utad, minnet han om.

Advarer mot dataangrep
Oberstløytnant Geir Hågen Karlsen ved Forsvarets Høgskole er blitt et kjent ansikt i riksmediene med sine analyser om hvordan krigen i Ukraina påvirker oss.

Karlsen trakk fram dataangrep som en større trussel i dagens situasjon med et aggressivt Russland. Derfor er det enda viktigere enn ellers å være årvåkne. Samtidig pekte han på at også land som Kina og Iran er aktører som kan være villige til å bruke kriminelle metoder for å få tak på informasjon.

Og det er ingen grunn til å senke skuldrene fordi man er en liten bedrift, ettersom det like gjerne er tilfeldigheter som avgjør hvem som blir angrepet.

Geir Hågen Karlsen Foto Marius Rosbach 11
ÅLESUND: Oberstløytnant Geir Hågen Karlsen underviser ved Forsvarets Høgskole og har blitt et kjent ansikt i riksmediene med sine analyser om Ukraina-krigen. Foto: Marius Rosbach

Kan være gode grunner til å ikke fortelle
Angrepet mot Vard i 2020 er blant de største kjente angrepene mot bedrifter på Nordvestlandet de siste åra. Verftkonsernet ble utsatt for et løsepengevirus, men fortalte aldri om saka offentlig.

Oberstløytnanten er ekspert på kommunikasjon, og tilhenger av åpenhet. Samtidig påpeker han at det kan være gode grunner til å være tilbakeholden.

– Vi må ha respekt for at næringslivet har forretningshemmeligheter og sensitiv informasjon som er viktig å beskytte. Det kan være én grunn til å ikke gå ut, sier han.

– Viktig for bevisstgjøringen
En annen grunn kan være at man ikke vil røpe overfor angriperen hva som er oppdaget, eller at bedriften er usikker på om man har oppdaget alt som er «sluppet inn» i datasystemene.

– Det er samtidig viktig for bevisstgjøringen hos andre bedrifter, og offentligheten ellers, at noen forteller om hva de opplever. Det er mye lettere å forstå hvorfor en situasjon oppstår, når man har et praktisk eksempel, der man kan forklare hvordan ting har skjedd, påpeker Karlsen.

Publisert: 13.01.2023 18:42

Sist oppdatert: 14.01.2023 01:42

Mer om