Havila Capella Trondheim
JOMFRUTUREN: Det første skipet til rederiet, Havila Capella, til kai i Trondheim under jomfruturen. Foto: Kjetil Haanes
Nytt

Havila kan rammes av sanksjoner

Staten er i dialog med Herøy-rederiet.

05.03.2022

Samferdselsdepartementet er i dialog med Havila Kystruten om mulige konsekvenser for driften, ifølge E24.no.

Bakgrunnen er at Herøy-rederiet har finansiert sitt byggeprogram i milliardklassen gjennom en leasingavtale med selskapet GTLK, eid av den russiske staten.

Samferdselsdepartementet bekrefter i en e-post til E24 at det «har dialog med Havila Kystruten om Russland-Ukraina-konflikten og mulige konsekvenser for kystrutedriften».

– Hvordan sanksjonene av Russland vil påvirke finansieringen av skipene, må avklares nærmere. Rederiets finansiering av kystruteskipene er imidlertid ikke regulert av kystruteavtalen. Samferdselsdepartementet har ikke grunnlag for å gi et klart svar på nåværende tidspunkt, heter det i e-posten fra departementet.

NETT NO omtalte tidligere i uka avtalen mellom rederiet og det russiske selskapet. Avtalen innebærer at GTLK eier skipene, og leier dem tilbake til Havila Kystruten til en avtalt pris de neste ti årene, før sistnevnte har opsjon på kjøp.

Publisert: 05.03.2022 15:47

Sist oppdatert: 06.03.2022 08:09

Mer om