Rev ocean vard brattvåg 11
BRATTVÅG: Denne uka er Rev Ocean-skipet tilbake til kai ved Brattvåg-verftet, etter å ha vært ute på prøvetur før påska. Bildet er tatt tidlig i byggeprosessen. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Ingen avklaring for Røkkes superskip

Rev Ocean var nylig ute på prøvetur og testa utstyr. Men tidspunkt for levering er fortsatt ikke klart.

Marius Rosbach
20.04.2022

Det er fortsatt uvisst når det kombinerte yacht og forskingskipet Rev Ocean blir ferdig fra Vard.

Skipet som Kjell Inge Røkke bestilte i 2017, skulle vært ute på sitt første tokt i fjor vår. Fortsatt venter moldenseren på svar om når verftet vil ha skipet klart.

– Vi vet dessverre ikke noe mer, så det beste er å spørre verftet, svarer Rev Ocean-sjef Nina Jensen i en sms til NETT NO på spørsmål om tidspunkt for levering.

Testet utstyr i Storfjorden og Breisundet
Rev Ocean-skipet var nylig å se ute på testtur fra verftet i Brattvåg. Helga før påske lå skipet i Storfjorden og i Breisundet, hvor det blant annet kranene på dekket var i bruk.

Også når det gjelder testprogrammet viser Jensen til verftet, som er ansvarlig for å gjennomføre dette.

– Fartøyet har vært ute på prøveturer hvor vi har testet utstyret og teknologien som er montert om bord, svarer kommunikasjonssjef Hege Anita Akselvoll i Vard i en e-post på spørsmål om prøveturen.

Når det gjelder tidspunkt for levering av skipet, skriver hun at de «ikke kommenterer tidslinje på nåværende tidspunkt».

(saka fortsetter under)

Rev ocean ubat foto rev ocean 11
AVANSERT MIN-UBÅT: Ombord i fartøyet blir en lang rekke avansert utstyr til å undersøke omgivelsene når skipet er på tokt. Om kort tid avsløres navnet til denne mini-ubåten. Foto: Rev Ocean

Avslører navnekonkurranse for ubåt
Samtidig går arbeidet med å klargjøre utstyret sin gang. Om få dager blir resultatet av navnekonkurransen for en avansert ubåt avslørt.

Selskapet offentliggjorde nylig bilder av den snart sjøklare farkosten, som kan operere ned til nær 2300 meters dybde med tre personer om bord.

Flere år forsinka
I fjor ble det kjent at skipet var tre til fem år forsinka, og svært lite er etterpå blitt opplyst om framdrifta for oppdraget.

Flere medier har omtalt at Vard skal ha fått problemer med vekta på det nær 183 meter lange skipet. I februar seilte Rev Ocean til dokk i Kristiansand, og skipet har tidligere ligget til kai ved både Brattvåg- og Langsten-verftet til Vard.

Nina Jensen i Rev Ocean har tidligere gitt uttrykk for at både mannskapet og Kjell Inge Røkke var «ekstremt frustrert, irritert og deprimert over forsinkelsene». En kansellering skal likevel ikke være aktuelt, om Røkke får et skip i tråd med kontrakta.

Mye utstyr fra Nordvestlandet
En rekke bedrifter på Nordvestlandet leverer utstyr til det som blir et av verdens mest påkosta skip. Jensen har tidligere uttalt at de ønsker at skipet skal være et utstillingsvindu for norske leverandører.

Prislappen på skipet er tidligere opplyst å være på rundt 4,2 milliarder, men kan trolig bli dyrere.

Rev ocean omvisning 22
IKKE FERDIG: Rev Ocean-sjef Nina Jensen om bord i skipet sammen med operasjonssjef Øystein Mikelborg i 2020. Vard er forsinka med oppdraget. Foto: Marius Rosbach

Publisert: 20.04.2022 04:59

Sist oppdatert: 16.09.2022 22:57

Mer om