Evotec innfelt signering illustrasjon vinsjeløsning 11
VINSJELØSNING: Entec-selskapet Evotec skal levere utstyr for et betydelig beløp til koreansk forskningsskip. Innfelt fra signeringen med Torkjell Ringstad som nummer to fra høyre. Foto/Illustrasjon: Evotec
Nytt

Landa storkontrakt på forskningsskip

- Dette er med å sikre arbeidsplassene i konsernet de neste to åra, forteller Torkjell Ringstad i Evotec.

Marius Rosbach
25.11.2021

Evotec har inngått sin største kontrakt innen forskningssegmentet med det koreanske havforskningsinstituttet KIGAM.

Sammen med en nylig inngått fiskerikontrakt, har arbeidet en verdi på rundt 110 millioner kroner, ifølge en pressemelding. Vinsjeløsningen og håndteringssystemet fra Evotec skal plasseres på bakdekket til et nytt fartøy med Ulstein Design av typen SX-134.

– Mye av utstyret skal leveres i 2022, men det vil også strekke seg utover i 2023. Vi har også flere kontakter i Entec-konsernet framover. Dette er med å sikre arbeidsplassene i konsernet de neste to åra, forteller salgs- og markedssjef Torkjell Ringstad i Evotec til NETT NO.

Ringstad forteller at arbeidet med kontrakten starta allerede for rundt fem år siden. At den ble av en så betydelig størrelse, gjør det naturlig nok ekstra kjekt.

På utkikk etter flere ansatte
Ringstad forteller at både Evotec og de andre Entec-selskapene - Brimer og Servitech - er på utkikk etter nye ansatte.

- Vi har hatt behov en stund – og har fortsatt behov framover, påpeker han.

Allerede nå kan vi si at veksten holder frem i 2022
Håvard Haanes
Etter et krevende år i 2020 på grunn av koronapandemien, har Evotec hatt en sterk vekst i 2021.

- Allerede nå kan vi si at veksten holder frem i 2022 noe blant annet dette prosjektet i Korea er et eksempel på, uttaler konsernsjef åvard Haanes i Entec i pressemeldinga.

Avansert forskningsskip
Oppdraget med forskningsskipet til KIGAM, vil involvere hele Evotec-organisasjonen fra design & engineering til produksjon og ferdigstilling, og vil bli levert med et egenutvikla automasjonssystem.

Forskningsskipet bygges ved det koreanske verftet Hanjin Heavy Industries og skal være klart tidlig i 2024. Det har også design fra Sunnmøre og Ulstein Design – med skipstypen SX-134.

Fartøyet skal blant annet kunne ta prøver fra havbunnen ned til 6000 meters havdyp. Det vil også kunne gjøre akustiske prøver, prøvetaking basert på magnetisme og generelle geologiske undersøkelser.

Publisert: 25.11.2021 14:24

Sist oppdatert: 25.11.2021 15:12

Mer om