Ro Senja Foto Rostein
NY ROSTEIN-BÅT: Brønnbåten Ro Senja er drygt 84 meter langt, 15,5 meter bredt og har et lasterom som rommer 3.900 kubikk. Foto:
Nytt

Larsnes overleverte brønnbåt

Den nye Rostein-båten er bygd med lokalt design og drahjelp fra Eksfin.

Marius Rosbach
13.01.2023

Fredag tok brønnbåtrederiet Rostein overlevering av sin nye brønnbåt Ro Senja fra Larsnes Mek. Verksted. Batterihybridbåten og har kontrakt på flere år framover med Salmar om frakt av slaktefisk til Senja.

Den nye båten er søsterskip til Ro Venture og Ro Vision og designet av Ålesund-selskapet Skipskompetanse. Om bord er det også utstyr fra en rekke lokale leverandører.

Lånefinansiert via Eksfin
I forbindelse med overleveringen opplyser Eksfin og rederiet at nybygget er realisert ved full lånefinansiering fra den statlige eksportenheten.

Eksfin bærer risikoen for 70 prosent av lånebeløpet, mens DNB og Sparebanken Møre samlet garanterer for 30 prosent av lånet. DNB har koordinert og strukturert transaksjonen.

Viktig ordning
Dette er den fjerde hybride brønnbåten Eksfin finansierer for rederiet, og kommer innunder ordningen for skip som bygges og seiles i Norge.

I en uttalelse på Eksfin sine nettsider påpeker Glen Bradley at det er viktig at det tilbys en slik mulighet.

Rederiet har ikke opplyst prislappen på den nye båten, men har tidligere opplyst at søsterskipet Ro Vision kostet mellom 350 og 400 millioner kroner.

Publisert: 13.01.2023 17:01

Sist oppdatert: 13.01.2023 17:10

Mer om