Verftdelegasjon stortinget foto norske skipsverft
PÅ STORTINGET: Fra venstre: Birgit Oline Kjerstad (SV), Hans Jørgen Fedog (Green Yard Kleven), Arne Matre (Westcon Yards), Asle Strønen (Norske Skipsverft) og Lars Conradi Andersen (Myklebust Verft). Foto: Norske Skipsverft
Nytt

Misnøye med støtta til norske verft

Verftsdelegasjon påpeker at Staten må være villig til å betale norske priser.

Marius Rosbach
15.06.2022

En delegasjon fra bransjeforeningen Norske Skipsverft var denne uka på Stortinget for å fortelle om ståa i bransjen – og fortelle hvordan politikerne kan legge bedre til rette for verfta.

Representantene påpeker blant annet at det er uakseptabelt at det blir stilt krav til norske verft om skikkelige arbeidsvilkår – samtidig som rederier med økonomisk støtte fra norske myndigheter i ryggen, står fritt til å velge utenlandske verft.

– Ved offentlige fartøyanskaffelser må det offentlige være villig til å betale norske priser, skriver organisasjonen på sine nettsider.

Uroa for Lavik-Oppdal-kontrakt
Nå går bekymringa konkret på prosjektet med å sette inn fire autonome eldrivne ferjer inn på Lavik-Oppedal.

– Vi ser ingen spor etter føringer om norsk bygging selv om dette konseptet ligger godt innenfor regelverket, heter det videre.

Regjeringa lyste nyleg ut ei utviklingskontrakt på strekninga over Sognefjorden.

Vil ha forskot - og ha løyst sedimentsaka
I møtet på Stortinget gjentok Norske Skipsverft tidligere forslag, som en forskuddsordning for verfta i regi av Eksfin og at sedimentsaka – hvor verfta står i fare for å betale store summer for opprydning i sjøbunnen – blir løst.

Regjeringa har annonosert at grønn skipsfart skal være ett sentralt satsingsområde for eksport fra norsk industri.

Det er venta at næringsminister Jan Christian Vestre i løpet av kort tid vil legge fram en plan som viser hvordan dette skal gjøres i praksis.

Publisert: 15.06.2022 22:29

Sist oppdatert: 15.06.2022 22:43

Mer om