Vard kåret til årets industridesignbedrift
Beinhard konkurranse, ifølge juryen. Sjekk hvem andre som vant årets IDC-priser.
Etter industridesignkonferansen IDC på Giske samlet deltakerne seg på Terminalen i Ålesund sentrum hvor årets IDC-priser ble delt ut.
Fem bedrifter stod igjen som vinnere etter at prisene var delt ut.
- Årets industridesignbedrift: Vard
Juryens begrunnelse: I år var det beinhard konkurranse i denne kategorien. Vi har aldri før hatt så mange sterke kandidater på nominasjonslisten. Årets vinner arbeider bredt og strukturert med innovasjon og tar en tydelig posisjon i et globalt marked. Det legges til rette for nært samarbeid mellom design og andre kompetanseområder. Dette gjør at uavhengig av hvor og i hvilket format man møter aktøren, kommuniserer den en dyp involvering av design i alle prosesser. Helt fra overordnet innovasjon til designdetaljering. Ved å jobbe helhetlig med en designmanual for alle sine produkter på en unik måte, tar vinneren industridesign ett steg videre.
- Årets brand: O.A.D.
Juryens begrunnelse: Årets vinner har skapt en elegant og troverdig merkevare som kommuniseres tydelig og overbevisende i alle flater. Den helhetlige visuelle identiteten formidler merkevarens identitet i alle ledd på en svært profesjonell måte, med høy kvalitet og en relevant estetikk som bekrefter kvaliteten i produktene. Merkevaren er allerede adoptert av flere viktige «influensere» som sier noe om posisjonen den allerede har inntatt/er etablert. Det nye brandet har vokst ut fra en allerede etablert norsk tradisjonsrik merkevare. Den referer til denne i sin posisjonering og sitt navn på en respektfull og elegant måte.
- Bærekraftprisen: Ava Ocean
Juryens begrunnelse: Vinneren av årets bærekraftpris har utviklet en innovativ løsning i sin bransje, med betydelig mindre negativ effekt på miljøet. Selskapet har samarbeidet med forskningsinstitusjoner, og jobbet bredt – både i bransje, marked og politisk – for å kunne realisere langsiktig og bærekraftig produksjon. Den nyskapende teknologien representerer et potensiale også for overføring til andre aktører i bransjen i fremtiden. De har også gjenbrukt skip fra offshore-næringen og driver på en måte som reduserer klima -fotavtrykket.
- Årets industrielle oppstartsbedrift: Parkly
Juryens begrunnelse: Årets vinner er en utfordrer i et etablert marked. I et marked hvor innovasjon og teknologi stadig skaper nye horisonter, dukker det opp selskaper som forandrer spillets regler. Denne oppstartsbedriften har potensiale for nettopp å endre spillereglene for sin bransje. De har gått inn i en tradisjonell bransje, med lav grad av innovasjon og ønsker å transformere opplevelsen brukere har hatt til nå. Deres løsning reduserer behovet for fysisk tilstedeværelse, sikrer kvalitet og automatiserer prosessene - for smartere, mer sømløs brukeropplevelse. Både juryen og nominasjonskomiteen trekker frem potensialet denne teknologien kan overføres til andre produkter og tjenester i andre bransjer.
- Årets identitetsdesign: Vest Studio – Solwr
Juryens begrunnelse: Tydelig og leken identitet som skiller seg ut fra andre selskaper i sin kategori. Logoen utpreger seg som en sterk identitetsbærer og bærer selskapets identitet på en forbilledlig måte. Designbyrået har utviklet et fleksibelt designsystem som beskriver selskapets egenart, som samtidig ivaretar menneskene og kulturen i selskapet. Identiteten oppleves som profesjonell og internasjonal. Dette gir mange muligheter for god kommunikasjon.
Les om alle de nominerte i saka under
Publisert: 26.10.2023 21:28
Sist oppdatert: 26.10.2023 21:52