Twoday Birgitte Hoddevik Torill Standal Eliassen Anniken Vorpenes Foto Twoday 11
LINKEDIN-SEMINAR: Twoday-trioen (f.v.) Birgitte Hoddevik Torill Standal Eliassen og Anniken Vorpenes sikrer bilde til neste innlegg. Foto: Twoday
Nytt

Hjelper ansatte ut på Linkedin

Twoday når ut til tusener gjennom sosiale medier helt gratis. Men det kommer ikke uten innsats.

Marius Rosbach
21.04.2023

Salen var nær fullsatt da Twoday i samarbeid med Næringsforeningen Ålesundregionen torsdag inviterte til frokostseminar med Linkedin som tema.

Oppmøtet viser at det er stor interesse for plattformen som blir omtalt som Facebook for næringslivet. Likevel er det mange som kvier seg for å stikke seg fram og dele innhold til nettverket sitt.

– Av og til er det blitt kleint, men av og til treffer du likevel, fortalte Twoday -sjef Torill Standal Eliassen fra scenen.

Sjefen måtte gå foran
Eliassen hadde LinkedIn-profil i flere år, uten å bruke den aktivt. For et par år siden fant hun mer nytte av plattformen.

– Da begynte LinkedIn å bli en mye mer sentral plass for å hente inspirasjon og bli faglig oppdatert, sa hun.

Og hun fikk klar beskjed om at hvis bedriften skulle oppfordre sine ansatte til å dele jobbrelatert innhold, så måtte sjefen selv gå foran og «bjuda på».

– Når jeg deler innhold uten en egen og litt «catchy» kommentar til, så får jeg stort sett ikke noe særlig respons. Men når vi lager godt organisk innhold som kommer fra hjertet og er troverdig, så treffer det bedre.

Tre Linkedin-tips fra administrerende direktør Torill Standal Eliassen:

Lær av å prøve og feile, og prøve og feile.

Engasjer deg på andres profiler, da du engasjement tilbake.

Det er viktig å ha noen å sparre med, og ikke bare en heiagjeng.

Har gitt verdifull markedsføring
At Ålesund-selskapet har bestemt seg for å legge en innsats i å gjøre sine ansatte til sosiale medier-ambassadører, er fordi de opplever at det gir en verdi utover klikk og «likes».

– Folk stoler mer på mennesker, enn på selskaper, og vi assosierer mennesker med merkevarer, fortalte Anniken Vorpenes som jobber som digital rådgiver i Twoday.

Gjennom ansatte har Twoday nådd ut til sitt publikum gratis, med synlighet som ellers ville kostet flere hundre tusen kroner. Dette er en viktig del av kanalmiksen, i tillegg til betalt annonsering for selskapet.

Terminalen seminer Linkedin Foto Twoday 11
FULLSATT SAL: Terminalen Byscene var nær fullsatt under Linkedin-seminaret i Ålesund torsdag. Foto: Twoday

Stor verdi at ansatte deler
Én grunn til at bedrifter gjerne vil at ansatte skal dele innhold og være aktive på LinkedIn, er at plattformen gir mer oppmerksomhet til innlegg fra personlige profiler, enn bedriftsprofiler.

– Dette er det lurt å ha et bevisst forhold til. Det betyr at det gir større rekkevidde når personene i selskapet deler innleggene til bedriften. Men det som gir aller mest verdi er når ansatte publiserer eget innhold, enten det er relatert til innhold fra bedriften eller ei, påpekte Vorpenes.

Tre Linkedin-tips fra markedssjef Birgitte Hoddevik:

Bruk ekspertene i bedriften til å lage innhold, dette gir tillit og troverdighet.

Tren på å skrive gode innlegg, på hva målgruppen er ute etter

Vis verdi internt og hva bedriften får igjen

I løpet av det siste året har Twoday-ansatte delt over 1000 innlegg, og hatt felles kampanjer – som da de skiftet navn i fjor. It-selskapet har satt inn ressurser på å lage filmer og tekst hvor de er bevisst målgruppa.

Ifølge markedssjef Birgitte Hoddevik er en av suksessfaktorene at det deles tre-fire forslag til ferdigproduserte tekster som de ansatte kan dele. Det gjør det enklere å komme i gang, og gjøres spesielt på større kampanjer.

Twoday Avento fra scena Terminalen Linkedin foto Twoday 11
TIPS OG RÅD: Twoday-trioen ga tips og råd fra scenen om plattformen som omtales som næringslivets Facebook. Foto: Twoday

Må jobbe for engasjement
Ett av målene med frokostseminaret på Terminalen Byscene var at deltakerne skulle få lære hvordan de kunne ta i bruk LinkedIn selv.

Først og fremst bør innholdet være bra.

– Lager du godt innhold, så får det fart, men lager du dårlig innhold, så får du ikke spredning, sa Vorpenes.

Skrivefeil og dårlig språk bør med andre ord unngås. Å legge et bilde til et innlegg gir bedre spredning enn et innlegg kun med tekst. En video i stedet for et bilde, fører ofte til at innlegget vises til enda flere igjen.

– Veldig mange av oss befinner seg nok i kategorien lavkvalitet. Kanskje vi deler innhold som er ok, men uten engasjement, kommer vi ikke opp på et høyere nivå, la hun til.

Skal man virkelig «ta av», må man også være forberedt til å legge ned en innsats for å få respons.

Tre Linkedin-tips fra digital rådgiver Anniken Vorpenes:

Optimaliser profilen din med en utfyllende CV, selvsagt et godt profilbilde og et passende bakgrunnsbilde. Dette er med på å øke rekkevidden du kan oppnå.

Bygg og utvid nettverket ditt hele tiden. Det er for eksempel helt innafor å knytte kontakt folk du har møtt på seminar og som ønsker å ha som en del av nettverket ditt på LinkedIn.

Del innhold du mener er verdifullt for de i ditt nettverk, men følg med på resultatene du får og gjør endringer på fremtidig innhold basert på data du kan hente ut.

Unngå «søppelkategorien»
Rådgiveren understrekte at det ikke hjelper å publisere ofte. Det gjør i stedet at algoritmen plasserer innlegget i «søppelkategorien», som gjør at det ikke vises for nettverket ditt.

Et par ganger i uka kan være en gylden regel og samtidig bør du ikke redigere innlegget i løpet av de første ti minuttene. Om du med andre ord oppdager en skrivefeil, så er det lurt å ha litt is i magen før du gjør endringer.

Publisert: 21.04.2023 05:00

Sist oppdatert: 21.04.2023 00:05

Mer om