Kystvaktskip innfelt ronny langset foto forsvarsmateriell ogne 11
NUMMER ÉTT AV TRE: Verftsdirektør Ronny Langset skal levere tre kystvaktskip fram til 2024. Verdien på kontraktener på kring 7,2 milliardar kroner i 2022-verdi. Foto: Forsvarsmateriell/Ogne Øyehaug
Nytt

Jobber med langsiktige vedlikeholdsoppdrag

I går leverte Vard et splitter nytt kystvaktskip. Men konsernet vokser på reparasjon og vedlikehold.

Marius Rosbach
17.11.2022

Onsdag var det stor stas og ståhei på Vard Langsten da det første av tre kystvaktskip ble levert.

Verftsdirektør Ronny Langset understreker at kjempeoppdraget er helt vesentlig for Langsten framover. Verftet skal også levere ett kystvaktskip i 2023 og ett i 2024.

– Det er et kjempestort prosjekt. Det er stort i verdi, omfang og det er komplekse store skip. Oppdraget går også over lang tid, så det betyr helt klar veldig mye, forteller Langset til NETT NO.

Det er stort i verdi, omfang og det er komplekse store skip.
Ronny Langset

Bygger seg større på vedlikehold
Per i dag har ikke verftet andre nybygg i ordreboka.

For konsernet som helhet er det blitt viktigere å balansere et magert nybyggingsmarked med oppdrag i andre segment.

– Vi bygger oss større og større på skipsreparasjoner og vedlikehold. Der forsøker vi å skaffe oss langsiktige vedlikeholdskontrakter. Det gjør at vi blir litt mindre avhengige av nybygg og det gir oss får mindre konsekvenser i den sykliske bransjen vi er i med å bygge nye fartøy, sier Langset.

Klarer å sysselsette alle lokalt
Per i dag har verftsarbeiderne på Langsten utsikter til å beholde jobbene sine i årene framover.

– Lokalt her klarer vi å sysselsette alle med dette skipet og de to fartøyene vi har igjen, i tillegg til ettermarked, sier han.

– Det som er viktig for oss er å sikre arbeidsplassene både for de som jobber på verftet, og alle leverandørene rundt oss, legger Langset til.

Samtidig flytter Vard personell mellom verfta for at de som er fast ansatte skal ha nok å gjøre. Konsernet har i dag Søviknes og Brattvåg-verftet i tillegg til Langsten i Norge.

Emile Enger Mehl foto Forvarsmateriell
GUDMOR: Statsråder, forsvarstopper og Vard-ledelsen feira dåp for kystvaktskipet Jan Mayen onsdag. Justis- og beredskapsminister Emile Enger Mehl var gudmor. Foto: Forsvarsmateriell

– Nå for tida er det mest vindskip og fiskeri
Vard ga opp drifta av Aukra-verftet i fjor og tre år tidligere ble Vard Brevik lagt ned.

Verftsdirektøren på Langsten sier han er trygg på at salgsavdelingen skal klare å sikre verftet i Tomrefjorden nye prosjekt også framover.

– Vi selger prosjekt i Vard i fortsatt, men nå for tida er det mest vindskip og fiskeri. Jeg har troa på at vi skal sikre oss, slik at vi klarer å opprettholde sysselsettinga, sier han.

Vard-topp tror på offshore-comeback
Den italienske Vard-sjefen Alberto Maestrini var blant dem som deltok på dåpen av det nye kystvaktskipet til forsvaret i Tomrefjorden

Han fortalte til NETT NO onsdag at han tror de første nye kontraktene på offshoreskip kommer innen 6 til 12 måneder.

Også serviceskip til vindkraftindustrien vil fortsette å vokse, mener konserntoppen.

Cruisemarkedet er han mer usikker på når vil være tilbake.

– Vi venter at kundene våre vil starte å investere igjen, men de er selvsagt vært i en vanskelig situasjon hvor mange har vært uten inntekt i to år. Det er grunnen til at markedet vil være langsommere, fortalte han.

Publisert: 17.11.2022 08:20

Sist oppdatert: 17.11.2022 08:19

Mer om