Vard kystvakt dåp Hessen Maestrini Roar Gjerde Ronny Langset Foto Ogne
VARD-KVARTETT: Fredrik Mordal Hessen (f.v.) leder området for offshore- og spesialskip i Vard, Alberto Maestrini er konsernsjef, Roar Gjerde er prosjektleder for kystvaktskipene og Ronny Langset er verftsdirektør på Langsten. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Tror offshore skyter fart i 2024

Toppsjefen i Vard tror de første nye kontraktene på skip kommer innen 6 til 12 måneder.

Den italienske Vard-sjefen Alberto Maestrini var blant dem som deltok på dåpen av det nye kystvaktskipet til forsvaret i Tomrefjorden onsdag.

Vard Langsten-verftet har levert flere militærskip tidligere, men ordren på en serie med tre skip er blant de største konsernet har sikret seg.

Maestrini tror de norske verftene deres kan få mer arbeid i dette segmentet. Sammen med Vards erfaring, og kunnskapen til eierne i Fincantieri – som også har betydelig oppdrag for det amerikanske forsvaret – mener han det kan telle positivt.

Vard dåp kystvakt serie korps
DØPT: Kystvaktskipet Jan Mayen er det første av tre skip Vard Langsten skal levere de neste årene og ble døpt onsdag. Prislappen er på rundt 2,4 milliarder kroner per skip. Foto: Ogne Øyehaug

Tror på comeback for offshore
Da NETT NO snakka med Vard-sjefen i sommar så han lysere ut på framtida enn på lenge.

– Jeg er fortsatt positiv til at selskapet vil gjøre det bedre framover. Markedssituasjonen er god, men vi er fortsatt uroa på grunn av krigen i Ukraina og prisen på leveranser generelt, forteller han onsdag.

Maestrini venter også at markedet for nybygging av offshoreskip til olje- og gassbransjen vil komme tilbake.

– Vi ser tegn til at det kan skje ved at ratene går opp og det er større etterspørsel etter fartøy. Alt i alt ser det lyst ut, selv om vi ikke er der riktig ennå, legger han til.

Tror på offshore-nybygg innan 6 til 12 måneder

Under verftskonferansen i Ålesund kom analysesjef Erik Tønne i Clarksons med en spådom at de første offshorekontraktene kommer tilbake i løpet av 12 til 18 måneder.

– Vi forstår at det er ventet kraftig vekst i 2024, så det bør komme nybygg innen 6 til 12 måneder fra nå, kommenterer Maestrini.

Han venter også at fornybarmarkedet – altså serviceskip til vindkraftindustrien vil fortsette å vokse.

Mer usikker på cruisemarkedet
Markedet for bygging av nye cruiseskip er derimot Vard-sjefen mer usikker på.

– Vi venter at kundene våre vil starte å investere igjen, men de er selvsagt vært i en vanskelig situasjon hvor mange har vært uten inntekt i to år. Det er grunnen til at markedet vil være langsommere, sier han.

Han tør ikke komme med noe mer presis spådom om når cruisemarkedet vender tilbake. Vard-sjefen påpeker at behovet vil være der, ettersom passasjerene vender tilbake til bransjen.

– Utfordringen kan være at skipene bygges annerledes etter pandemien, og at det kan komme flere skip i mindre størrelser, sier han.

Vard-sjefen tror derfor ekspedisjonscruisemarkedet ligge godt an og at 2023 kan være året da de første nybyggingskontraktene kommer her.

Kystvakt Jan mayen skipet Foto Forsvarsmateriell
KRAVBASERT DESIGN: Det er Forsvarsmateriell som har utviklet designet på det nye kystvaktfartøyet sammen med LMG Marin i Bergen, basert på kravene fra Sjøforsvaret. Foto: Forsvarsmateriell

Publisert: 16.11.2022 15:36

Sist oppdatert: 16.11.2022 16:26