Robin Halsebakk Petter Gunnarstein Bent Høie foto Ogne
MINDRE PÅ TUR: Robin Halsebakk (til venstre) med kollega og turpartnar Petter Gunnarstein etter å ha rodd Trondheim-Ålesund i 2018. Til høgre tidlegare helseminister Bent Høie. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Lover stø kurs

Innen fem år skal Robin Halsebakk ha over 1000 ansatte i Sølvtrans-konsernet.

03.12.2021

Robin Halsebakk (31) har i flere år gått gradene i selskapet med formål om å overta ledelsen av brønnbåtrederiet Sølvtrans etter sin far Roger.

Denne uken ble lederskiftet annonsert.

Robin Halsebakk sier dette er en oppgave han har lyst på og lover stabilitet i måten selskapet skal ledes på.

- Vi skal drive dette på samme måte, sier han om forskjellen på sin og farens måte å drive selskapet på.

Samtalene om et lederskifte har pågått et års tid, før prosessen brått skjøt fart.

- Når han har bestemt seg, så har han bestemt seg, sier Robin om Roger Halsebakks beslutningsprosess.

Familieselskap
Selv om Halsebakkfamilien sitter med bare 15 prosent av aksjene i brønnbåtrederiet og hovedaksjonærene sitter i utlandet drives det som et familieselskap, og familien ser også på det som et familieselskap. Det er en trygghet for selskapet med solide eiere, men investorene stoler på at familien kan best hvordan selskapet skal drives, ifølge Halsebakk.

- Investorene har overlatt det operative til oss, og derfor føler både jeg og de ansatte det som et familieselskap, sier han.

Selskapet operer globalt innenfor alle de store markedene hvor det oppdrettes laks og ørret.

Medregnet de fem brønnbåtene og de ansatte i et chilenske selskaper eier 48 prosent i har Sølvtrans-konsernet rundt 650 ansatte, 34 brønnbåter, en bløggebåt og tre servicebåter.

Om fem år er antall ansatte over 1000 og alle de 20 båtene i det pågående byggeprogrammet levert.

Familien eier Sølvtrans-aksjene gjennom investeringsselskapet Ronja Capital II. Etter et delvis generasjonskifte tidligere i år eier Robin og hans søster Anja 24 prosent hver i investeringselskapet.

Startet som matros
Robin Halsebakk er utdannet i økonomi fra NTNU og Norges Handelshøyskole i Bergen med spesialisering i finans.

Utdannelsen var ferdig i 2015, og ble fullført samtidig med at han jobbet deltid som matros på flere av selskapets brønnbåter.

I 2015 kjøpte Sølvtrans Bømlo Brønnbåtservice, og Robin Halsebakk fikk oppgaven med å jobbe med logistikk i selskapet, en oppgave han fikk hovedansvaret for året etter. I 2017 fikk han ansvaret for markedsarbeidet, og markerte seg da i media med lange sykkelturer og roturer for å markedsføre oppdrettsnæringen og selskapet.

Den lengste turen var en sykkeltur på 42 dager. Robin Halsebakk har ikke lagt alle turplaner på hylla, men slike lange turer blir det ikke tid til i den nye jobben.

Fra 2019 har har vært operasjonssjef for hele Sølvtransflåten, og nå toppsjef.

Rekruttering er utfordringen
Sølvtrans er midt inne i et nybyggingsprogram som ennå ikke er fullført.

Det betyr at selskapet trenger flere folk hvert år fremover.

- Å rekruttere og trene opp nok kompetent mannskap, svarer Halsebakk på om hva han ser som den største utfordringen fremover.

Den vesle krepsearten lakselus er et problem både for oppdrettslaks- og villaks, som blant annet gjør at myndigheten har begrenset vekstmulighetene for oppdrettsnæringen.

Bekjempelsen av lakselusen har gitt ekstra arbeid til brønnbåtnæringen fordi brønnbåtene kan brukes i avlusingsoperasjoner.

Robin Halsebakk ser ikke pessimistisk på en permanent løsning på luseproblemet.

- Når det skjer så skal næringen femdobles, sier Halsebakk.

Publisert: 03.12.2021 15:30

Sist oppdatert: 03.12.2021 15:42