Vard Leonardo da Vinci Prysmian Foto Prysmian
SØSTERSKIP: De nye skipet som Prysmian har bestilt, blir søsterskip til Leonardo da Vinci som rederiet fikk levert fra Brattvåg i 2021. Om bord kan skipet ha kabler på 7000 og 10.000 tonn og trekkrafta er på over 180 tonn. Foto Prysmian
Nytt

Ny kjempekontrakt til Vard

Italiensk kunde kom tilbake og bestilte nok et kabelskip i milliardklassen.

Marius Rosbach
22.11.2022

Vard-konsernet skal designe og bygge et nytt kabelleggingsskip for Prysmian Group.

Det rundt 170 meter lange og 34 meter brede fartøyet blir i stor grad likt som Leonardo Da Vinci, et skip Vard leverte til samme kunde i 2021. Det opplyser verftskonsernet i en pressemelding tirsdag.

Kontraktsverdien på skipet er på rundt 200 millioner euro – eller i overkant av to milliarder kroner.

Blir designet i Ålesund
Det er designerne i Ålesund som får jobben med å tegne skipet, mens skroget blir bygd ved Vard sitt verft i Romania.

Deretter skal ett av de norske verftene gjøre utrustningsjobben, men hvilket er ikke klar ennå, opplyser kommunikasjonssjef Anne-Bente Skjellum i Vard til NETT NO.

Levering skal skje i første kvartal 2025.

Kan legge kabler på 3000 meters dyp
Også det nye skipet skal være spesielt designet for avanserte undervannsoperasjoner og kan legge kabler på ned til 3000 meters dyp.

Prysmian opplyser i sin pressemelding at det første kabelskipet deres fra Vard, har overgått alle forventningene i sitt første driftsår. Det er noe av bakgrunnen for at de nå vil ha et tilsvarende skip i flåten.

Rederiet påpeker at skipet er med å bedre installasjonsevnen deres med redusert tidsbruk og lavere kostnader.

Vard-topp fornøyd
Konsernsjef Alberto Maestrini i Vard er naturlig nok fornøyd med avtalen

- Vår misjon er å tilrettelegge for bærekraftige maritime operasjoner. At Prysmian Group nå kommer tilbake og plasserer en ny ordre hos oss, beviser at våre fartøy er bidragsytere til at de når sine mål om kvalitet, effektivitet og bærekraft i prosjekter knyttet til kabellegging til havs, uttaler han i meldinga.

Toppsjefen fortalte til NETT NO i forrige uke hvordan han så på de ulike markedssegmentene framover.

Det siste kvartalsrapporten fra Fincantieri viste at Vard sitt forretningsområde for spesialskip - som kabelleggingsfartøy - gjør det bedre enn tidligere. Årsaken er ikke minst byggingen av kystvaktskipene ved Vard Langsten.

I cruiseskipsegmentet er det fortsatt ordretørke i kjølvannet av pandemien.

Publisert: 22.11.2022 15:24

Sist oppdatert: 22.11.2022 16:05

Mer om