Juni Sætervik Emma Eriksen Farstad Synne Steinsrud Navaria as foto Ogne
HAR TATT UNGDOMSBEDRIFT-IDE VIDERE: Juni Sætervik, Emma Eriksen Farstad og Synne Steinsrud i Navaria. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Ser etter investorer og partnere

I fjor ble de kåret til en av Norges beste ungdomsbedrifter. Nå har de tatt ideen sin ut av skolestuen.

29.09.2023

Etter at de fullførte Molde Videregående skole og avviklet ungdomsbedriften Navaria, etablerte Juni Sætervik, Emma Eriksen Farstad og Synne Steinsrud i år Navaria som et vanlig aksjeselskap.

Med på eiersiden har de også Jacob Flovikholm, som har tatt samme videregående utdannelse, Innovasjon og ledelse, tidligere.

I dag arbeider de med å utvikle bedriften, samtidig som de er deltidsstudenter og har inntektsgivende arbeid ved siden av.

Nå er de på jakt etter investorer og/eller samarbeidspartner. Det fortalte de på Romsdalskonferansen torsdag.

Sjøkart med telefonvarsling
Ideen til Navaria er å kombinere de nye og nøyaktige marine grunnkartene, med moderne posisjonsteknologi for å gi småbåtførere informasjon og varsel om grunner og skjær.

Først på gjøremålslisten er å ferdigutvikle en testpilot for en del av systemet, der båtførere får varsel direkte på telefonen dersom de er på vei mot farer de bør styre unna. Målet er å ha pilotutgaven ferdig til utprøving før jul.

Neste steg er å utvikle selve systemet, og Navaria-eierne sier de ønsker å hente inn to-tre millioner kroner.

Størst verdiskapingspotensiale
Under NM for ungdomsbedrifter i fjor kom Navaria på andreplass, og ble i tillegg kåret til ungdomsbedriften med største verdiskapingspotensiale.

Ungdomsbedrifter blir brukt som en del av undervisningen i videregående skole i å utvikle en ide, etablere og drive bedrifter.

Elever på ungdomsskolen har et tilsvarende opplegg. Der kalles bedriftene elevbedrifter mens studenter på universitet og høgskoler har studentbedrifter.

Podium

E23/S2 Kva skal til for å lukkast som gründer?

Publisert: 29.09.2023 05:00

Sist oppdatert: 29.09.2023 00:46

Mer om